شهر خبر

از افزایش کارمزد کارت‌های اعتباری تا گسترش اعتصابات کارگران خودروسازی

از افزایش کارمزد کارت‌های اعتباری تا گسترش اعتصابات کارگران خودروسازی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۷ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

اتحادیه کارگران خودروسازی روز شنبه اعتصاب خود را در جنرال موتورز گسترش داد و کارخانه Spring Hill، در Tennessee( یکی از ایالات‌های امریکا) را نیز در بر گرفت. Spring Hill Manufacturing، کارخانه مونتاژ موتور خودرو، بزرگترین کارخانه GM در امریکای شمالی با نزدیک به ۴۰۰۰ کارمند است. شان فاین، رئیس اتحادیه کارگران خودرو گفت که دستور خروج از مجتمع تولیدی Spring Hillرا صادر کرده است، زیرا جنرال موتورز مخالف شرایط قراردادی است که روز چهارشنبه بین فورد و شرکت خودروسازی Stellantis منعقد شد.

نایب رئیس بانک مرکزی سوئیس در مصاحبه‌ای که روز شنبه در روزنامه سوئیسی SonntagsBlick منتشر شد، گفت: بانک مرکزی سوئیس ممکن است بسته به چگونگی رشد تورم در این کشور، نیاز به تشدید سیاست‌های پولی خود داشته باشد. این بانک ماه گذشته نرخ بهره خود را بدون تغییر در ۱.۷۵ درصد نگه داشت و اشاره کرد که تورم در ماه آگوست منفی۱.۶٪ بوده است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

برقی‌سازی و هیبریدی‌سازیدر بین تمامی خودروها از خودروهای اقتصادی ساخت چین تا پیکاپ F-۱۵۰ فورد گسترش پیدا کرده است. اکنون جدیدترین و بهترین مدل لامبورگینی (VOW.DE)ابرخودروی Revuelto، که از سیستم Plug-in power استفاده می‌کند، در راه است. لامبورگینی برنامه‌های برقی‌سازی خود را که «Direzione Cor Tauri» نامیده می‌شود، پنهان نکرده است و عرضه Revuelto نخستین قدم است. این شرکت نخستین خودروی تمام الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۸ به نام Lanzador EV معرفی خواهد کرد.

وام دانشجویی فدرال (FAFSA) امسال به تعویق خواهد افتاد، که ممکن است برخی از متقاضیان کالج ها را نگران کند، به خصوص آنهایی که زودتر از موعد اقدام به درخواست وام کردند. فرم درخواست وام دانشجویی معمولاً در ماه اکتبر در دسترس است، اما امسال به دلیل اصلاحات اساسی در روند درخواست ، این فرم تا دسامبر در دسترس نخواهد بود.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

برای دومین سال متوالی، خریداران در ایالات متحده شاهد تورم دو رقمی در خوراکی‌های هالووین هستند. به گفته Datasembly، (سایت اعلام قیمت کالاها در بازار)، قیمت آب نبات و آدامس در این ماه نسبت به اکتبر گذشته به طور متوسط ۱۳ درصد افزایش یافته است که بیش از دو برابر افزایش ۶ درصدی در قیمت تمام مواد غذایی است.

طبق گزارش جدید دولت، دارندگان کارت اعتباری امریکایی در سال ۲۰۲۲، ۱۳۰ میلیارد دلار سود و کارمزد پرداخت کردند. طبق مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه توسط دفتر حمایت مالی مصرف‌کننده (CFPB) منتشر شد، شرکت‌های کارت اعتباری سال گذشته بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار سود و حدود ۲۵ میلیارد دلار کارمزد از مصرف‌کنندگان دریافت کردند. به طور کلی، این رقم بالاترین مقدارثبت شده در تاریخچه داده‌های CFPB بود.