شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

کاهش خریداران در بورس تهران؛ ماجرا چیست؟

فردای اقتصاد: جدیدترین نظرسنجی شاخص اطمینان بورسان می‌توانند تصویری شفاف از حال و روز این روزهای بورس تهران ارائه دهد.
شاخص اطمینان به عنوان مهمترین شاخص این نظرسنجی در مهرماه اندکی کاهش یافت و به ۶۵.۳ درصد رسید. موضوعی که نشان می‌دهد همچنان بیشتر مدیران دارایی انتظار دارند بازدهی بورس در یکسال آینده نسبت به تورم بیشتر باشد اما این اطمینان نسیت به ماه قبل کاهش داشته است. 
در مقابل شاخص ارزندگی در این ماه به سقف بازگشت. همه مدیران دارایی معتقدند سطوح فعلی قیمت‌ها خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی است. جایی که به نظر می‌رسد سهام ارزشمند با P/E های پایین نیز به وفور یافت می‌شود اما به نظر می‌رسد شاهد غلبه ریسک‌ها بر این ارزندگی هستیم و حتی در این سطوح قیمتی نیز خریداری در بازار مشاهده نمی‌شود.
با این حال مدیران دارایی از فرصت خرید مناسب برای ورود به سهام در این سطوح قیمتی صحبت می‌کنند. شاخص فرصت خرید در مهرماه نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافت و به عدد ۵۶ رسید. یعنی نزدیک به سطوح ثبت شده در بهمن سال گذشته و فروردین امسال که روندی صعودی در بازار شکل گرفته بود. 
و شاخص احتمال سقوط آزاد که شانس مواجهه بورس با یک ریزش سنگین همانن اتفاقی که در سال ۹۲ یا مرداد ۹۹ افتاد را اندازه‌گیری می‌کند مجددا افزایشی شد اما همچنان به نظر نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
مجموع این شاخص‌ها نشان می‌دهد با وجود اعتقاد به ارزندگی بالا و همچنین به وجود آمدن فرصت خرید مناسب اما نااطمینانی نسبت به آینده و همچنین نگرانی میان فعالان حرفه‌ای بازار تا حدودی افزایش یافته است.

کاهش خریداران در بورس تهران؛ ماجرا چیست؟
نتایج چهار شاخص اطمینان، ارزندگی، فرصت خرید و احتمال سقوط آزاد در جدیدترین نظرسنجی فردای اقتصاد

با این شرایط چه در انتظار بورس تهران است؟

مطابق روال همیشه در نظرسنجی شاخص اطمینان بورسان دو سوال مهم از این مدیران دارایی در خصوص وضعیت فعلی شاخص‌ها و چشم‌انداز یکسال آینده بازار پرسیده شد. به نظر مدیران دارایی رقم منصفانه شاخص کل بورس بر اساس معیارهای بنیادی در حال حاضر چه رقمی است؟ شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین به طور متوسط بر این باورند که شاخص‌ کل بورس تهران بر اساس معیارهای بنیادی اکنون باید ۲ میلیون و ۴۵۵ واحد باشد که حدود ۲۳ درصد بالاتر از سطوح فعلی شاخص کل است و نسبت به نظرسنجی دور قبل کاهش جدی را نشان می‌دهد.
همچنین بازدهی مورد انتظار مدیران دارایی از بورس در یکسال آینده بدون تغییر نسبت به نظرسنجی قبلی بازده ۴۸.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش خریداران در بورس تهران؛ ماجرا چیست؟
بازدهی احتمالی بورس در یکساله آینده

در این نظرسنجی ۴۹ مدیر دارایی با میانگین پرتفوی سهامی ۲۱۳۴ میلیارد تومان و میانگین پرتفوی اوراق با درآمد ثابت ۱۷۴۳ میلیارد تومان که از متوسط گردش سالانه ۲۲۲ درصدی برخوردارند، شرکت داشته‌اند.

کاهش خریداران در بورس تهران؛ ماجرا چیست؟
پرتفوی سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی شاخص اطمینان بورسان - مهر ۱۴۰۲