شهر خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اسرائیل مدت‌هاست به دنبال حمله زمینی به غزه است اما شرایط فرق کرده

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، طرح حمله زمینی به نوار غزه حداقل از دو سال پیش آماده بوده اما سیاست‌گذاران فعلی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هنگام طراحی این حمله شرایط با اوضاع فعلی به‌شدت متفاوت بوده است.

اسرائیل مدت‌هاست به دنبال حمله زمینی به غزه است اما شرایط فرق کرده
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ۱۹:۳۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سید عماد حسینی- به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، طرح حمله زمینی به نوار غزه حداقل از دو سال پیش آماده بوده اما سیاست‌گذاران فعلی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هنگام طراحی این حمله شرایط با اوضاع فعلی به‌شدت متفاوت بوده است.

شاید به همین خاطر تهاجم زمینی شامگاه جمعه را نه حمله زمینی بلکه توسعه عملیات زمینی خواندند، تا پشت این واژه منعطف شکست احتمالی خود را در حمله به نوار غزه پنهان کنند.

رسانه‌های عبری‌زبان تاکید دارند اولین طرح‌های حمله زمینی به نوار غزه به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد و در آن زمان هم اعلام شده بود این عملیات نظامی دست‌کم چهار ماه به طول خواهد انجامید.

با این حال بعد از جنگ ۲۰۱۴ سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل با بایکوت تمامی انتقادها از شکست‌های ارتش اسرائیل در مقابل مقاومت غزه، دستور بازتاب ویژه دستاوردهای ارتش اسرائیل را در برنامه خود قرار داد.

با مراجعه به اخبار قبل از روز ۷ اکتبر درمی‌یابیم ارتش اسرائیل جسته‌گریخته از اقدام پیش‌دستانه علیه نوار غزه سخن به میان می‌آورد، با این حال به گفته برخی کارشناسان اسرائیلی، امروز تمامی این طرح- اگر نگوییم باید آن را به سطل زباله ریخت- نیاز به بازنگری جدی دارد، زیرا صرف عملیات صورت‌گرفته نشان می‌دهد ارتش اسرائیل چه در بعد اطلاعاتی و چه عملیاتی توجهی به توانمندی واقعی حماس و افزایش توانمندی‌های نظامی این گروه طی سال‌های اخیر نداشته است.

به نوشته یدیعوت آحارانوت، چکیده نیروهای نخبه و تکاور اسرائیلی برای این تهاجم تمرین کرده‌اند اما با وجود این، این توانمندی برای مقابله با حماس آن هم در نوار غزه کافی نیست.

چند رسانه دیگر اسرائیلی نیز همچون معاریو، با اشاره به اینکه سالیان درازی محافل اطلاعاتی و حتی رسانه‌های اسرائیلی بر برنامه حماس در استفاده از تونل‌ها برای حمله به شهرک‌های پیرامون نوار غزه و به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها سخن می‌گفتند، پرسیده‌اند: تا چه حد پیش‌بینی‌های ما از جنگ پیش رو در غزه صحیح خواهد بود.

به گفته برخی تحلیلگران، امروز نه اسرای اسرائیلی، نه فشارهای خارجی و نه حتی میزان تسلیحات موجود هیچ یک عامل اصلی به تعویق افتادن حمله زمینی محسوب نمی‌شود، بلکه مشکل اصلی اسرائیل این است که با توجه به توانایی‌ای که حماس در روز ۷ اکتبر از خود نشان داد، نمی‌داند با چه ظرفیت‌‌هایی در داخل نوار غزه مواجه خواهد شد.

همین امر هم باعث شد از شامگاه جمعه اقداماتی را برای تهاجم آغاز کند اما نام آن را عملیات ایذائی بگذارد، تا در صورت موفقیت که هیچ اما در صورت شکست بسیار محتمل، بگوید آن عملیات ایذائی برای سنجش میزان قدرت استحکامات حماس صورت گرفته است.

در پایان، با توجه به قطع ارتباط اینترنتی و تلفنی ۳۶۵ کیلومتر مربع مساحت غزه از جهان خارج، تا مدتی روایت اسرائیلی از این جنگ تنها اطلاعات در دسترس خواهد بود.