شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فولاد

رتبه ایران در تولید فولاد اعلام شد + جدول

همشهری: انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که فولادسازان جهان در ۹‌ماه نخست سال۲۰۲۳ میلادی یک‌میلیاردو۴۰۶میلیون‌و۴۰۰هزار تن فولاد تولید کردند که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۰.۱درصد افت نشان می‌دهد.

طبق این گزارش رتبه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد جهان تغییر نکرده و همچنان کشورهای چین، هند، ژاپن، آمریکا و روسیه در زمره بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان هستند و ایران نیز بعد از کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل در رتبه دهم بزرگ‌ترین فولادساز جهان قرار گرفته است.

تولید ۹ماهه ایران

انجمن جهانی فولاد در گزارش خود اعلام کرده است شرکت‌های تولیدکننده فولاد در ایران از ابتدای امسال میلادی تا پایان سپتامبر و در طول ۹ماه، جمعا ۲۲میلیون‌و۱۰۰هزار تن فولاد تولید کرده‌اند. ایران همچنین فقط درماه سپتامبر موفق به تولید ۲.۴میلیون تن فولاد خام شده است. این نهاد بین‌المللی اما اشاره‌ای نکرده است که میزان صادرات فولاد ایران در این مدت چقدر بوده است.

با این حال انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش‌تر درباره میزان فولاد صادراتی ایران به سایر کشورها گفته بود: درنیمه نخست امسال جمعا ۷میلیون تن فولاد صادر شده که بخش عمده آن مربوط به شمش فولاد بوده است.طبق این گزارش در نیمه نخست امسال ۳.۷میلیون تن شمش فولاد از ایران به سایر کشورها صادر شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲۵.۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین درصد رشد صادرات نیز مربوط به آهن اسفنجی بودکه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۸۰درصد افزایش نشان می‌دهد. درنیمه نخست امسال ٨٧۴هزارتن آهن اسفنجی صادرشده است. صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با ۴۱درصد رشد به ٢٣١هزار تن درنیمه نخست امسال رسیده است.

برترین تولیدکننده‌های جهانی

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد کشور چین همچنان پیشتاز تولید فولاد در جهان است. این غول اقتصادی در ۹‌ماه امسال جمعا ۷۹۵میلیون تن فولاد تولید کرده و با فاصله بسیار زیادی نسبت به سایر کشورها در رتبه نخست قرار گرفته است. این میزان تولید ۷۳۵میلیون تن بیشتر از فولادی است که در آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تولید شده است.

چین فقط درماه گذشته ۸۲میلیون تن فولاد تولید کرده است که بیشتر از کل فولاد تولید شده در ۹‌ماه امسال میلادی در آمریکا بوده است.

بعد از چین، کشور هند با تولید ۱۰۴میلیون تن فولاد در رتبه دوم بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد قرار گرفته است. حجم تولید فولاد در هند به‌عنوان پدیده جدید اقتصادی جهان از ابتدای سال تاکنون ۱۲درصد و فقط درماه سپتامبر ۱۸.۲درصد رشد کرده است. اقتصاددانان بر این باورند که با توجه به سرعت رشد اقتصادی هند، این کشور ظرف سال‌های آینده به یک رقیب بزرگ برای کشور چین تبدیل خواهد شد.

بعد از هند، ژاپن و سپس آمریکا به‌ترتیب با ۶۵.۴ و ۶۰.۶میلیون تن تولید در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. آنطور که انجمن جهانی فولاد گزارش کرده است ایران نیز با تولید ۲۲.۱میلیون تن فولاد در رتبه دهم جهان قرار گرفته است.

آخرین رتبه‌بندی تولیدکننده‌های فولاد در جهان (ارقام به میلیون تن)

رتبه ایران در تولید فولاد اعلام شد + جدول