شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#فولاد#بازار آزاد

فروش ۷۰ درصدی سیمان و فولاد در بازار آزاد / ضربه به تولید مسکن

فروش ۷۰ درصدی سیمان و فولاد در بازار آزاد / ضربه به تولید مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس از فروش ۷۰ درصدی سیمان و فولاد تولید داخل خارج از شبکه خبر داد.

بحث تاثیر قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه تمام شده مسکن مدتی است که در بین مسئولان مورد بررسی قرار گرفته است. پس از اعلام وزیر راه و شهرسازی نسبت به خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، واکنش‌ها در این مورد بالا گرفت. تمامی این تلاش‌ها در جهت کاهش قیمت مسکن صورت گرفت اما گویا تاثیر چندانی بر بازار مسکن نداشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کم‌کاری شورای‌عالی مسکن در بحث قیمت مصالح ساختمانی، گفت: ۷۰ درصد فولاد و سیمان تولید داخل خارج از شبکه به‌فروش می‌رسد.

صدیف بدری یادآور شد: بیشترین مصالح ساختمانی که در ساخت مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد سیمان و فولاد است.

 وی با بیان این که در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده تا این دو نهاده با قیمت شورای رقابت تعیین شود، ادامه داد: این شورا نیز طبیعتاً قیمت تمام شده را در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌‌که متاسفانه چند سال است که سیمان در بورس عرضه می‌شود، افزود: تولیدکنندگان فولاد و سیمان محدود و اکثراً خصولتی هستند، کشف قیمت محدود انجام می‌دهند و پس از آن ۳۰ درصد تولیدات خود را از طریق بورس و ۷۰ درصد در بازار آزاد و خارج از شبکه می‌فروشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: قیمت تمام شده با انرژی حمایتی پایین و قیمت فروش با نرخ جهانی است که این رویکرد به تولید مسکن ضربه می‌زند. هر چه قدر از این موضوع پرهیز کنیم و قیمت تمام شده حداقل برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در نظر بگیریم تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده کاهش می‌یابد.

بدری تاکید کرد: به‌نظرم شورای‌عالی مسکن در این خصوص کوتاهی می‌کند و باید به این موضوع توجه شود که با روند گذشته قیمت‌ها پایین نمی‌آید.