شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#چین#واشنگتن#حماس

واشنگتن از ترس ایران دست به دامان چین شد

واشنگتن از ترس ایران دست به دامان چین شد

ایسنا نوشت: واشنگتن در جریان سفر وزیر امورخارجه چین به آمریکا خواستار دخالت پکن برای تعدیل پاسخ احتمالی ایران به جنگ رژیم صهیونیستی و حماس شد.

واشنگتن از چین خواسته است تا از روابط خود با ایران و سایر کشورهای خاورمیانه برای ایجاد آرامش و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه باتوجه به عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در نوار غزه استفاده کند.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، ایالات متحده این موضوع را با وانگ یی، وزیر امورخارجه چین در جریان سفر سه روزه او به واشنگتن که شامل دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز جمعه بود، مطرح کرد. واشنگتن نگران اقدام نظامی احتمالی ایران برای حمایت از حماس یا حزب‌الله است که می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تری در خاورمیانه شود.

یک مقام ارشد آمریکایی پس از دیدارهای وانگ‌یی در واشنگتن گفت: ما پکن را تحت فشار قرار دادیم تا رویکرد سازنده‌تری اتخاذ کند و البته این، شامل تعامل آنها با ایرانی‌ها برای ایجاد آرامش می‌شود.

وی ادامه داد: واضح است که چین ارتباطاتی در منطقه دارد. ما فکر می‌کنیم که باید از این روابط خود برای دعوت به آرامش از همه طرف‌ها استفاده کند و من بر این باورم که برخی از اظهار نظرهای علنی آنها در یک جهت خاص متمرکز شده است.

رژیم صهیونیستی از چین به دلیل عدم اتخاذ موضع انتقادی علیه حماس در مورد حمله هفت اکتبر آن انتقاد کرده است. وانگ‌یی در اوایل ماه جاری به فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که عملیات نظامی اسرائیل در پاسخ به این حمله «فراتر از محدوده دفاع از خود» است.

وانگ یی در جریان اولین سفر وزیر خارجه چین به واشنگتن از سال ۲۰۱۸، ۱۰ ساعت با بایدن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد.

وانگ و مقامات آمریکایی در مورد نشست احتمالی بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه ماه آینده در سانفرانسیسکو گفت‌وگو کردند. این مقام آمریکایی از بیان اینکه آیا توافقی حاصل شده است یا نه، خودداری کرد اما گفت که دولت ایالات متحده در حال آماده سازی برای چنین دیداری است.

بایدن آخرین بار در اواخر سال ۲۰۲۲ در اندونزی در تنها دیدار خود با همتای چینی‌اش از زمان ورود به کاخ سفید با شی جین پینگ دیدار کرد. دو طرف در این دیدار توافق کردند که دیپلماسی سطح بالا را احیا کنند.

311311