شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#کارشناسان

فردا بورس صعود می‌کند یا سقوط؟/سهامداران در انتظار آتش‌بس

فردا بورس صعود می‌کند یا سقوط؟/سهامداران در انتظار آتش‌بس

تجارت نیوز نوشت: هفته گذشته، اهالی بازار سرمایه شاهد عقبگرد بیش از یک درصدی بازار سهام بودند. کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه، رخدادهای سیاسی بیشترین وزنه را در اثرگذاری بر تصمیمات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت، طی روندی منفی، رفت و برگشتی به محدوده دو میلیون واحد داشت. در آنالیز رفتار شاخص در هفته گذشته که تحت تاثیر پارامترهای مهمی نیز قرار داشت، می‌توان عامل مهم بی‌تصمیمی را به عنوان رفتار غالب اهالی بازار سهام مطرح کرد.

کارشناسان عقیده دارند بازار در حالتی قرار دارد که جذابیتی برای سرمایه‌های جدید و حتی سرمایه‌های بزرگ که معمولا لیدر و کاتالیزور مهم حرکت بازار هستند، وجود ندارد. در حال حاضر بازار پول و یا صندوق‌های با درآمد ثابت، پناهگاه امن‌تری برای این بازارها به شمار می‌آیند.

از این رو با وجود تمام رویکردهایی که حول موضوع ارزندگی بازار می‌چرخند، با توجه به ابهامات ژئوپلتیکی موجود، درایور اصلی حرکتی بازار که وجود جذابیت برای سرمایه‌های خرد و کلان به شمار می‌آید، هنوز در بازار دیده نمی‌شود.

فارغ از آشفتگی‌های ژئوپلتیکی که بر بازار سهام سایه افکنده است، نوع نگاه دولت به اقتصاد که در حال حاضر حول سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده می‌گردد، مفسر خوبی برای شرایط فعلی بازار است. از این رو رکود حال حاضر بر تمام بازارهای دارایی توجیه می‌شود.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد اندک ۰.۰۹ درصدی، معادل هزار و ۷۳۴ واحد از ارتفاع این شاخص، کمی بالاتر از مرز دو میلیون واحدی قرار گرفت. رشد ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی را به ثبت رساند و با رشد ۰.۰۹ درصدی معادل ۵۸۰ واحد، در ارتفاع ۶۷۶ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد اندک ۰.۰۳ درصدی معادل ۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در محدوده ۲۴ هزار و ۵۷۵ واحدی قرار گرفت.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) بورس در روز آخرین روز معاملاتی هفته، سه هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به روز سه‌شنبه کاهش اندکی را تجربه کرد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی، همچنان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۵.۷ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

قدرت خرید در بازار آخرین روز معاملاتی هفته رقم منفی ۱.۱ را به ثبت رساند که حاکی از زور بیشتر فروشندگان در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز چهارشنبه، خبر از خروج ۲۸۵ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

صبح روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه در ادامۀ سفرهایش برای رایزنی بین‌المللی دربارۀ غزه وارد نیویورک شد. امیرعبداللهیان طی این نشست اعلام کرد: «رهبران حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی اسرائیلی به ما اعلام آمادگی کردند. آماده ایفا نقش خود برای صلح و ثبات در منطقه هستیم. ایران به‌همراه قطر و ترکیه آماده نقش‌آفرینی است. حماس آمادگی لازم برای آزادی اسرا اسرائیلی در برابر آزادی ۶ هزار اسیر فلسطینی در بند اسرائیل را دارد.»

زمزمه‌های آتش‌بس موقت در جنگ غزه، ممکن است طی هفته آتی باعث شود تا بازار جان تازه‌ای گیرد. اهالی بازارها به دقت تحولات منطقه را زیر نظر دارند تا در صورت وقوع هر کدام از دو سناریو آتش‌بس موقت یا افزوده شدن شعله جنگ، تصمیمات مقتضی را اعمال کنند. کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که ریسک‌های خارجی بازار را تهدید نکند، شرکت‌هایی که طی ۶ ماهه ابتدایی سال عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشتند، با افزایش تقاضا روبه‌رو شوند.

223223