شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#هواپیمای اوکراینی#پهپاد ایرانی

تحول عجیب در جنگ هوایی روسیه و اوکراین؛سرنگونی 24 هواپیمای اوکراینی در 5 روز / ریپورتر : کار مجید و شهاب ایرانی است

تحول عجیب در جنگ هوایی روسیه و اوکراین؛سرنگونی 24 هواپیمای اوکراینی در 5 روز / ریپورتر : کار مجید و شهاب ایرانی است

عصرایران نوشت: روسیه با کمک پهپاد ایرانی کرار توانسته این جنگنده ها را ساقط کند. پهپادهای منتقل شده برای استفاده در منطقه خط مقدم در نظر گرفته شده اند. این پهپادها منطقه ای از 12 تا 20 کیلومتر در ارتفاع را با مداومت پروازی حدود 4 ساعت کنترل می کنند."سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه نیز روز گذشته از سرنگون کردن این تعداد هواپیمای اوکراینی خبر داده بود.

منابع نظامی از احتمال به کار گرفتن پهپاد ایرانی از سوی نیروهای روسیه در جنگ اوکراین خبر داده اند، چون بنا به مدعای آنها تعداد زیادی از هواپیماهای سوخو-24 ارتش اوکراین طی روزهای گذشته از سوی روسیه منهدم شده اند.

به نقل از "ریپورتر"، بنا به مدعای برخی منابع، ایران اخیرا پهپاد مجهز به موشک های را به مسکو تحویل داده است.

این احتمال وجود دارد که نیروهای مسلح روسیه با کمک این پهپادها توانسته اند در مدت 5 روز 24 فروند هواپیمای اوکراینی را مورد اصابت قرار دهند، همانطور که "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه روز گذشته از سرنگون کردن این تعداد هواپیمای اوکراینی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، پهپادهای منتقل شده برای استفاده در منطقه خط مقدم در نظر گرفته شده اند. این پهپادها منطقه ای از 12 تا 20 کیلومتر در ارتفاع را با مداومت پروازی حدود 4 ساعت کنترل می کنند.

پهپادهای کرار را می توان به موشک های هوا به سطح و هوا به هوا با برد 500 متر تا 12 کیلومتر مسلح کرد.

منابع: انهدام 24 هواپیمای اوکراینی با موشک یک پهپاد جدید ایرانی ارتش روسیه در عرض 5 روز

چند روز پیش نیروهای مسلح ایران از نوسازی این پهپادها (کرار) خبر داد که باعث افزایش برد پرواز، سرعت و حداکثر ارتفاع عملیاتی آنها شده است.

اولین پهپادها از این نوع در سال 2021 توسط ارتش ایران آزمایش شدند و به عنوان رهگیر حامل موشک برای انهدام اهداف هوایی عمل کردند.

موشک مجید و شهاب

روسیه پیشتر نیز به طور مستمر از پهپادهای شاهد-136 در جبهه نبرد اوکراین استفاده کرده و با استفاده از آن ضرباتی سنگین به نیروهای اوکراینی وارد کرده است.

ایران با رد فروش این پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین می گوید در چارچوب همکاری های نظامی و دفاعی با فدراسیون روسیه پیش از آغاز جنگ اوکراین نسخه هایی از پهپاد های شاهد را به روسیه فروخته است.

310310