شهر خبر

تاکید ایران و روسیه بر ادامه تلاش‌های جمعی در فرمت۳+۳ برای ایجاد ثبات در منطقه

تاکید ایران و روسیه بر ادامه تلاش‌های جمعی در فرمت۳+۳ برای ایجاد ثبات در منطقه

ایسنا نوشت: «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «میخائیل گالوزین» معاون وزارت امور خارجه روسیه در امور روابط با کشورهای مشترک المنافع دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز حضور داشت، درباره طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه پیرامونی، تبادل‌نظر صورت گرفت.

۲ طرف ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی، اهمیت برگزاری نشست اخیر وزیران امور خارجه در فرمت ۳+۳ در تهران را یادآور شده و بر ادامه تلاش‌های جمعی در این فرمت در مسیر تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و پیشبرد همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند.‌

مسائل مرتبط با دیگر تحولات پیرامونی نیز در راستای تقویت همکاری‌ها در حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای و مقابله با تهدیدات مشترک، در این دیدار مطرح و بررسی شد.

روز دوشنبه به دعوت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با وزرای خارجه روسیه، ارمنستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان اولین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در ارتباط با مسائل قفقاز جنوبی در تهران با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» برگزار شد.

در جریان برگزاری این نشست یک روزه وزرای امور خارجه شرکت کننده ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی و استقبال از روندهای جاری عادی‌سازی و توسعه مناسبات بین کلیه کشورهای منطقه در مورد تحولات جاری اراضی اشغالی و آخرین تحولات غزه رایزنی کردند و به تشریح دیدگاه‌های کشورهای خود در این ارتباط پرداختند.

 باقری همچنین امروز با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در امور روابط با کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی و همکاری با کشورهای بریکس و امنیت بین الملل دیدار و گفت‌گو کرد.

در این دیدار طرفین بر ضرورت همکاری میان ۲ کشور در جهت تقویت رایزنی‌ها و تعامل‌های بین‌المللی میان تهران-مسکو و همچنین چندجانبه‌گرایی، تاکید کردند.

بر اساس اعلام سفارت ایران در روسیه، «کمک به صلح و امنیت بین الملل در شرایط ناپایداری که برخی کشورها با اقدامات یکجانبه‌گرا و برخلاف حقوق بین‌الملل، حقوق‌بشر و حقوق بشردوستانه در صدد دامن زدن به آن در سطح بین‌المللی هستند»، از دیگر موضوعات به اشتراک گذاشته شده در این دیدار بود.

311311