شهر خبر

اقتصاد این کشور باز هم هشدارها را نادیده گرفت / فناوری پولساز برای ترانه سراها

اقتصاد این کشور باز هم هشدارها را نادیده گرفت / فناوری پولساز برای ترانه سراها

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۴ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

اقتصاد ایالات متحده احتمالاً در سه ماهه سوم سال با سریع‌ترین سرعت خود رشد کرد و دوباره هشدارهای وحشتناک رکود اقتصادی را نادیده گرفت، زیرا دستمزدهای بالاتر ناشی از بازار کار فشرده به افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده کمک کرد. پیش‌بینی وزارت بازرگانی از تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال در روز پنج شنبه مشخص شد. به این صورت که انتظار می‌رود پس از ۹ فصل متوالی روند کاهشی، سرانجام سرمایه گذاری‌های مسکونی افزایش می‌یابد. اعتقاد بر این است که سرمایه‌گذاری تجاری با کمرنگ شدن رونق ناشی از ساخت کارخانه‌ها کاهش یافته است. دولت جو بایدن اقداماتی را برای تولید بیشتر قطعات الکترونیکی نیمه هادی نیز در ایالات متحده انجام داده است.

یک شرکت مستقر در استرالیا قصد دارد دانشگاهی در نیومکزیکو بسازد تا تحقیقات خود را در مورد سوخت هیدروژن به عنوان منبع گرما برای صنعت گسترش دهد و از یک فرآیند شیمیایی اختصاصی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده کند. دفتر فرمانداری نیومکزیکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت به دنبال به‌دست آوردن زمین کافی برای قرار دادن حداکثر ۱۰ ساختمان برای تحقیقات آزمایشگاهی است و احتمالاً سرمایه گذاری‌های زیرساختی و آموزشی مورد نظر خود را را تضمین می‌کند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

Stellantis NV ( یک شرکت خودروسازی چند ملیتی) قراردادی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار برای به‌دست آوردن سهام در Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd.، سازنده خودروهای الکتریکی چینی منعقد کرده است. این حرکت بخشی از یک روند بزرگ در میان خودروسازان سنتی جهانی است که در تلاش هستند تا از رقبای جدیدتر که در انتقال به خودروهای الکتریکی پیشرو هستند، عقب نمانند. بر اساس یک پرونده بورسی در روز پنجشنبه که تایید گزارش قبلی بلومبرگ بود، سازنده خودروهای کرایسلر، فیات، جیپ و پژو حدود ۱۹۴ میلیون سهم لیپ‌موتور (شرکت خودروسازی چینی) را به نرخ هر عدد ۴۳.۸۰ دلار هنگ کنگ خریداری خواهند کرد.

تولیدکننده استرالیایی Syrah Resources (یک شرکت صنایع معدنی و فناوری در بورس اوراق بهادار استرالیا است) روز پنجشنبه گفت که انتظار دارد خریداران خارج از چین خرید گرافیت طبیعی خود را قبل از اعمال کنترل‌های سخت گیرانه تر صادرات مواد باتری در اول دسامبر افزایش دهند. چین، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گرافیت در جهان، از اول دسامبر برای برخی از محصولات گرافیتی، از جمله گرافیت کروی که توسط سازندگان خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، درخواست مجوز صادراتی خواهد داشت. از گرافیت به دلیل خاصیت رسانایی الکتریکی بالا در باتری استفاده می‌شود.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

بانک مرکزی اروپا آماده است تا روز پنجشنبه برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته، نرخ بهره را بدون تغییر باقی بگذارد، زیرا جنگ اسرائیل و حماس بیش از پیش بر چشم‌انداز بد اقتصاد اروپا دامن زده است. در اروپا، تورم در ماه اکتبر برای ۲۰ کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند، به بالاترین حد خود یعنی ۱۰.۶ درصد رسید که دلیل آن تاثیر جنگ روسیه در اوکراین بود. این موضوع منجر به افزایش نرخ کالا شده است که بر مخارج مصرف‌کننده تأثیر منفی گذاشته است، زیرا خانواده‌ها مجبور شده‌اند برای نیازهای ضروری مانند غذا، گرمایش و برق هزینه بیشتری پرداخت کنند.

طبق گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، فناوری Streaming به بزرگترین منبع درآمد آهنگسازان و ترانه سراها در سال ۲۰۲۲ تبدیل شد و به افزایش ۲۵ درصدی درآمد آنها در حدود ۱۰.۸۳ میلیارد یورو (۱۱.۴۴ میلیارد دلار) کمک کرد. کنفدراسیون بین‌المللی انجمن‌های نویسندگان و آهنگسازان (CISAC) در این گزارش اعلام کرد که مجموعه‌های حق‌الامتیاز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳۴ درصد افزایش یافت و درآمدشان به ۴.۲ میلیارد یورو رسید، زیرا مشتریان بیشتری به خدمات اشتراک موسیقی و ویدیو روی آوردند. streaming به فناوری انتقال فایل‌های تصویری و صوتی گفته می‌شود که به صورت مداوم و بدون قطع شدن انجام می‌گیرد.