شهر خبر

ساخت فرودگاه جدید چقدر خرج برمی‌دارد؟

ایسنا: معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که اعتبار اولیه ساخت فرودگاه چابهار ۴۵۰ میلیارد تومان بود، گفت: این پروژه حدود دو سال است که متوقف شده و اکنون اعتبار مورد نیاز حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

بدالحکیم آصفی - معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار - در نشست خبری در خصوص وضعیت ساخت فرودگاه چابهار و شهر فرودگاهی این منطقه گفت: ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۹۹ آغاز شد که البته احداث آن متوقف شده است. امیدواریم مجوز این فرودگاه توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود. محدوده‌ای که قبلاً برای ساختش در نظر گرفتیم ۴۰ کیلومتر با کنارک و ۱۵ کیلومتر با چابهار فاصله دارد.

وی با بیان این‌که اعتبار اولیه ساخت فرودگاه چابهار ۴۵۰ میلیارد تومان بود، اظهار کرد: این پروژه حدود دو سال است که متوقف شده، با توجه به این که یک سری موافقت‌های اولیه را داشتیم، ساخت پروژه را شروع کردیم تا فرصت را از دست ندهیم.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این پرسش که اعتبار به‌روزشده برای ساخت این فرودگاه چه میزانی است؟ اضافه کرد: هنوز اعتبار موردنیاز به‌روز رسانی نشده، اما احتمالا ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای شهر فرودگاهی چابهار نیاز است.

آصفی همچنین در خصوص وضعیت خط‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: پروژه مذکور توسط وزارت راه وشهرسازی در حال اجراست که از سال ۱۳۹۲ این پروژه شروع شده است. قطعه زاهدان- خاش به بهره‌برداری رسیده و از خاش به چابهار نیز در حال اجراست که در صورت تامین اعتبار سال آینده یا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر مذکور اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بزرگراه چابهار-کنارک به‌ طول ۶۷ کیلومتر را در دست اقدام داریم، گفت: این پروژه در ۳ قطعه در حال ساخت است که ۱۸ کیلومتر اول از بندر شهید بهشتی تا پلیس راه توسط سازمان بنادر، از پلیس راه تا ۲۴.۵ کیلومتر توسط منطقه آزاد و از ۲۴.۵ کیلومتر تا انتها توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود.

احداث شهر لجستیکی به مساحت ۶۵ هکتار

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار از احداث شهر لجستیکی در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در پسکرانه بندر شهید بهشتی خبر داد و گفت: ۱۷ پروژه‌ عمرانی در بخش‌های مختلف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت، گردشگری، آب و برق، شهری و روستایی، بهداشتی و درمانی و... با اعتبار مجموع ۲۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست.

آصفی با بیان اینکه پروژه شناگاه در زیرفصل طرح‌های گردشگری در حال اجراست، اظهار کرد: ماموریت و اولویت اول منطقه چابهار بحث ترانزیت و ظرفیت دوم نیز گردشگری است. این پروژه از سال ۱۳۹۹ آغاز شده که مبلغ اولیه این قرارداد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. شناگاه با هدف ایجاد مکان امن برای شنای بانوان ساخته می‌شود و برای شنای آقایان این فرصت وجود دارد که بدون خطر بتوانند در فضای ایمن شنا کنند.

وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۳ فضای شناگاه بانوان به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی پروژه در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین ورزش کریکت یکی از ظرفیت‌های چابهار است و بخش زیادی از تشکیلات تیم ملی و فدراسیون کریکت توسط چابهاری‌ها و کنارکی‌ها مدیریت می‌شود. با توجه به این ظرفیت بزرگ‌ترین وزرشگاه کریکت کشور توسط سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت ۳ هکتار در حال ساخت است. پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۹۵ درصد است. ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره‌برداری از مجموعه ورزشی پیل بند چابهار اعتبار نیاز است و تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام