شهر خبر

احتمالا عدم عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه قوت گرفت / خودروهای وارداتی چگونه عرضه خواهند شد؟

احتمالا عدم عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه قوت گرفت / خودروهای وارداتی چگونه عرضه خواهند شد؟

مرحله سوم عرضه خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه در حالی از سوی سیاست گذار آغاز شده که به نظر می رسد قرار است این مسیر مسدود شود و خودرهای وارداتی از مسیر دیگری در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

واردات خودرو به کشورهایی که صنعت خودروسازی قوی ندارند، مزایای بسیاری دارد. این مزایا شامل افزایش رقابت، ایجاد اشتغال، توسعه فناوری و بهبود کیفیت خودروها می‌شود. با واردات خودروهای با کیفیت و مدرن، رقابت در بازار خودرو افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود که شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز برای بهبود کیفیت و قیمت خودروهای خود تلاش کنند. همچنین، واردات خودرو باعث ایجاد اشتغال در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن می‌شود. در نهایت، واردات خودروهای با فناوری پیشرفته، باعث بهبود کیفیت و ایمنی خودروها می‌شود و این امر باعث افزایش رضایت مشتریان و افزایش فروش خودروهای داخلی نیز می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت تصمیماتی درباره واگذاری اختیار به شرکت های واردکننده با اعطای مجوز برای پیش ثبت نام گرفته شده، اما هنوز به مرحله قطعی نرسیده است.

براساس اظهارات مهدی ضیغمی به نظر می رسد چراغ عمر سامانه یکپارچه برای خودروهای وارداتی رو به خاموشی است و قرار از سیاست گذار خودرویی بعد از مسدود کردن جاده سامانه یکپارچه به روی خودروهای وارداتی مسیر دیگری را برای دسترسی متقاضیان به این خودروها در نظر بگیرد. کارشناسان معتقدند این مسیر جدید می تواند بازگشت به شیوه پیشین خودروهای وارداتی توسط شرکت های وارد کننده باشد. آنها تاکید می کنند اما به منظور پیشگیری از اتفاق هایی که پیش تر افتاد سیاست گذار خودرویی می تواند نظارت مستمری روی عملکرد شرکت های واردکننده داشته باشد. بررسی برخی طرح های فروش پیشین شرکت های وارکننده نشان می دهد برخی از متقاضیان به رغم ثبت نام و پرداخت پول همچنان نتوانسته اند خودروهای خریداری شده را از شرکت های واردکننده دربافت کنند و مجبور به پیگیری تحویل خودروی مورد نظر خود در مراجع قضایی شده اند. البته بخشی از این مساله به دلیل ممنوعیت یکباره ورود خودرو به کشور در تیر ۹۷ بود.

دور جدید تحویل واردات محصولات برندهای جهانی خودروساز در حالی در دستورکار سیاست گذار قرار گرفته است که در دور اول تنها خودروی چانگان CS۳۵ پلاس پشت ویترین سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی قرار گرفت. دور دوم با تنوع بیشتری همراه بود و شاهد حضور ۶ محصول بودیم. دور جدید یا مرحله سوم واگذاری خودروهای وارداتی نیز با عرضه ۹ خودرو از روز گذشته آغاز شد و متقاضیان می توانند تا پنجم آبان امسال نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود از میان خودروهای عرضه شده اقدام کنند.

تا کنون تنها یک بار سامانه یکپارچه برای نام نوسی کلی از متقاضیان باز شده است. اسفند سال گذشته سیاست گذار خودرویی بدون اینکه خودرویی پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار دهد اعلام کرد متقاضیان خودروهای وارداتی می توانند با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به ثبت نام برای خودروهای وارداتی اقدام کنند. متقاضیان باید همزمان با نام نوسی، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هم در حساب های وکالتی خود بلوکه می کردند. ۱۲۰ هزار نفر در این دور از فروش خودروهای وارداتی نام نویسی کردند و در نهایت اسامی حدود ۳۳ هزار نفر از گردونه قرعه کش خارج شد. این افراد می توانستند در مراحل بعدی نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود از میان خودروهای عرضه شده، اقدام کنند. البته چندی پیش اعلام شد که حدود چهار هزار نفر از خریداری خودروهای وارداتی انصراف داد و جمع متقاضیان واجد شرایط به حوالی ۳۰ هزار نفر رسید.