شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#مجلس#مجلس نمایندگان

مایک جانسون به عنوان نامزد ریاست کنگره معرفی شد

مایک جانسون به عنوان نامزد ریاست کنگره معرفی شد

تسنیم نوشت: جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا پس از برگزاری جلسه‌ای پشت درب های بسته، مایک جانسون را به عنوان نامزد ریاست کنگره معرفی کردند.

مایک جانسون از ایالت لوئیزیانا، چهارمین جمهوری خواهی است که در ماه جاری موفق به کسب نامزدی حزب خود برای تکیه زدن بر صندلی ریاست کنگره شده است. کرسی که از تاریخ ۳ اکتبر و پس از برکناری تاریخی کوین مک کارتی، خالی مانده است.

با وجود معرفی جانسون برای این سمت، هنوز مشخص نیست که آیا وی می تواند به اختلافات درون حزبی جمهوری خواهان بر سر انتخاب رئیس جدید پایان دهد.

جانسون محافظه کار در این جلسه خود را سازنده پلی بین جناح های مختلف حزب جمهوری خواه معرفی کرد. وی در این جلسه از دیگر رقبای جمهوری خواه خود یعنی بایرون دونالدز، مارک گرین، راجر ویلیامز و چاک فلچمن برای کسب نامزدی این پست پیشی گرفت و در نهایت به عنوان کاندیدای ریاست کنگره معرفی شد. به طور کلی در ماه جاری ۱۴ جمهوری خواه برای کسب این سمت اعلام آمادگی کرده بودند.   

در جریان جلسه روز گذشته، «تام امر» مرد شماره ۳ جمهوری خواهان، ابتدا موفق به کسب نامزدی ریاست کنگره شد اما ساعاتی بعد با اعلام مخالفت جناح راست حزب از نامزدی کنار گذاشته شد. پس از آنکه دونالد ترامپ از جناح راست خواسته بود تا با نامزدی امر مخالفت کنند، امر پیشنهادش را پس گرفت.

وی در این جلسه به برنامه ها و پیشنهادات خود را در یک جلسه ۲ ساعت و نیمه پشت درب های بسته به هم حزبی های خود ارائه کرد و به پرسش های آنها درباره چگونگی مدیریت کنگره پاسخ داد.  

این در حالی است که پیش از وی نیز استیو اسکالیس و جیم جردن از نامزدی ریاست کنگره کنار گذاشته شده بودند.  

سه روز پیش پس از آنکه جیم جردن در سه دور رای گیری در مجلس نمایندگان آمریکا برای کسب ریاست کنگره شکست خورد، جمهوری خواهان پیشنهاد نامزدی وی را لغو کردند.

وی در جریان دور سوم رای گیری برای تعیین ریاست کنگره، باز هم نتوانست آرای مورد نیاز برای کسب حمایت جمهوری خواهان و رسیدن به کرسی ریاست را بدست آورد.

این در حالی است که در جریان دورهای اول و دوم رای گیری نیز نتوانسته بود آرای لازم را بدست آورد.

علاوه بر رد صلاحیت مک کارتی و جردن از سوی جمهوری خواهان، آنها حمایت کافی از استیو اسکالیس، مرد شماره ۲ جمهوری خواهان انجام نداده و صلاحیت اورا نیز تایید نکردند.

این بدان معناست که مجلس نمایندگان همچنان نمی تواند به بسته مالی امنیت ملی ۱۰۶ میلیارد دلاری درخواستی جو بایدن شامل کمک های نظامی برای اوکراین و اسرائیل پاسخ داده و یا اقدامی را جهت به تاخیر انداختن تعطیلی دولت در پی نزدیک شدن به پایان مهلت زمانی بودجه موقتی ۴۵ روزه انجام دهد.

جمهوری خواهان کنگره به دلیل برتری ضعیفی که در کسب کرسی های دارند و ۲۲۱ صندلی در مقابل ۲۱۲ کرسی دموکرات ها در کنگره را در دست خود دارند، باید رئیس جدید را از میان هم حزبی های خود انتخاب کنند اما هنوز مشخص نیست که آیا آنها می توانند چنین کاری انجام دهند.   

در همین حال دموکرات های کنگره اعلام کردند که برای معرفی یک نامزد توافقی که بتواند کنگره را اداره کند، آماده هستند اما بسیاری از جمهوری خواهان اظهار کردند آنها در اصل از فردی که مورد حمایت حزب مخالف یعنی دموکرات ها باشد، پشتیبانی نمی کنند.           

اکثریت قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ اکتبر به طرحی رأی دادند که منجر به برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس‌ جمهوری خواه این مجلس شد.

پس از برکناری کوین مک کارتی، پاتریک مک هنری به عنوان جانشین موقت وی معرفی شد.

این در حالی است که در پی عملیات گروه های مقاومت غزه در اراضی اشغالی، و وعده جو بایدن برای ارسال فوری کمک های نظامی به اسرائیل، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با فشار جدیدی برای انتخاب رئیس جدید کنگره مواجه هستند.

اما کوین مک کارتی رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد اگر از او خواسته شود به سمت خود بازمی گردد.

۳۱۱۳۱۱