شهر خبر

بی ثباتی ارز و تصمیمات دولت مانع رشد تولید و صنعت است / تحریم را باور ندارم

بی ثباتی ارز و تصمیمات دولت مانع رشد تولید و صنعت است / تحریم را باور ندارم

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: عمده مانعی که صنعت و تولید با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند موضوع بی‌ثباتی ارز و تصمیمات بدنه دولت است.

در حاشیه نمایشگاه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی عزت اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار تیتر کوتاه قیمت‌گذاری در صنعت لوازم‌خانگی گفت: چالش قیمت‌گذاری در صنعت لوازم‌خانگی در حوزه اختیارات دولت است و در حوزه اختیارات مجلس قرار نمی‌گیرد. مجلس به‌عنوان نماینده مردم در کنار مردم بوده و از مردم دفاع می‌کند، البته که دولت هم همین مسیر را پیش می‌گیرد.درهرحال حوزه اجرا با دولت بوده حوزه نظارت، قانون‌گذاری و کمک به حوزه صنعت و تولید در حوزه اختیارات مجلس است.

او درباره مشکلات شرکت ارج عنوان کرد: در مورد شرکت ارج به شخصه وارد میدان شدم و اقدامات اجرایی انجام دادم. تمام موانع (دخالت‌ها و دیگر موانع) ارج را مرتفع کردم؛ چراکه مطلع بودم این سرپا نگه‌داشتن این برند نام‌آشنا مردم را خوشحال می‌کند.

تالارپشتی

 تالارپشتی با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری کالا ها بیان کرد: در این زمینه گفتمان ما به‌نوعی است که رقابت باید قیمت را مشخص کند، زمانی که کالایی کم باشد دولت وارد می‌شود و در جهت تنظیم بازار اقداماتی را انجام می‌دهد. البته که بدنه دولت هم همین نظر را دارند که در فضای آزاد و رقابتی تا قیمت را رقابت تعیین کند که این موضوع در صنعت خودرو، لوازم‌خانگی و... هم به همین شکل است.در تمام دنیا هم به همین نحو است، اگر کنترل‌های غیراصولی انجام شود مشکلات ایجاد خواهد شد. 

رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: دخالت دولت تنها در زمان کمبود کالاست. بررسی‌های میدانی بیانگر آن است که بیشتر کارخانه‌ها این امکان را دارند که تولید را به حد مطلوب برسانند. عمده مانعی که صنعت و تولید با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند موضوع بی‌ثباتی ارز و تصمیمات بدنه دولت (بخشنامه صادر می‌شود، فلان تصمیم گرفته می‌شود، وزارت اقتصاد موضوعی را مطرح می‌کند) است؛ چراکه تولیدکننده باید حداقل یک سال آتی را پیش‌بینی کند. باید گفت که مشکلاتی وجود داشت شاید هم یکی از بهانه دستگاه دولت تحریم بود البته به شخصه به تحریم باور ندارم.