شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#سازمان ملل#فوری

واکنش ایران به اظهارات تهدیدآمیز بلینکن/ اقدام واشنگتن مایه تأسف است

واکنش ایران به اظهارات تهدیدآمیز بلینکن/ اقدام واشنگتن مایه تأسف است

ایسنا نوشت: سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اینکه "امروز وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد به اشتباه ایران را مقصر بداند" گفت: ایران قاطعانه این اتهامات بی‌اساس را رد می‌کند. ایران با جامعه بین‌المللی در تأیید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی بی‌امان رژیم اسرائیل و نیز ضرورت توقف آوارگی اجباری بیش از یک میلیون نفر از غزه همسو است.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد سه شنبه‌شب به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره تحولات خاورمیانه و سرزمین های اشغالی فلسطین گفت: ما شاهد کشتارهای وحشیانه، جنایات و مجازات دسته جمعی مردم فلسطین در غزه هستیم که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. حملات تروریستی به بیمارستان الاهلی که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰ غیرنظامی بی‌گناه از جمله زنان و کودکان شد، تنها می‌تواند یک جنایت جنگی شنیع باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: همانطور که دبیرکل سازمان ملل در نشست امروز تاکید کرد، عملیات ۷ اکتبر فلسطین در خلاء انجام نشد. برای دهه‌ها، فلسطینیان از تاریخ دردناکی از اشغال، تجاوز، تبعیض و تحمیل سیاست‌های آپارتاید توسط رژیم اسرائیل رنج برده‌اند.

ایروانی تصریح کرد: به رغم حمایت موثر اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل از تصویب قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی در تأیید حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و حمایت از مبارزات مشروع آنان از جمله از مقاومت مسلحانه، شورای امنیت متاسفانه در اقدام قاطع با موانعی روبرو بوده است. این مانع در درجه اول ناشی از حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا است که از حق وتو خود در بیش از ۴۰ قطعنامه در شورای امنیت استفاده کرده است. انفعال شورای امنیت به طرز تکان‌دهنده‌ای به رژیم اشغالگر جسارت وقیحانه‌ای بخشیده تا به ارتکاب جنایات فجیع‌تری دست بزند.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: حقوق مسلم فلسطینیان، از جمله حق تعیین سرنوشت و حق بازگشت، پیوسته با انکار و نقض شدید رژیم اشغالگر اسرائیل روبرو شده است.

ایروانی افزود: جامعه بین‌الملل، همراه با شورای امنیت، تعهدات اخلاقی و حقوقی دارند که نیازمند اقدام فوری است. تعهد آن‌ها برای ارائه حمایت همه‌جانبه از فلسطینی‌ها، که شامل توقف تجاوز نظامی اسرائیل، برقراری آتش‌بس فوری، تضمین دسترسی بشردوستانه بدون مانع، بازگشایی گذرگاه مرزی رفع و تسهیل تحویل سریع تجهیزات ضروری به غزه است، باید تشدید شود.

ایروانی تاکید کرد: حمایت بی‌چون‌وچرای ایالات متحده از اشغال و تجاوز، آمریکا را به بخش بزرگی از معضلات تبدیل کرده است. ایالات متحده با همسویی آشکار خود با متجاوزان به قیمت کشته شدن مردم بی‌گناه فلسطین، درگیری را تشدید کرده است. ازاین‌رو، ارائه سریع پشتیبانی نظامی و لجستیکی از رژیم ستمگر اشغالگر، آمریکا را شریک جرم در کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: حقوق بین‌الملل در این مورد روشن است؛ هیچ شرطی برای رژیم اشغالگر برای استناد به حق دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور وجود ندارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به حمایت کامل خود از حقوق مشروع مردم فلسطین ادامه می‌دهد. تعهد ما این است که تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین باشیم.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در نشست وزرای خارجه شورای امنیت سازمان ملل گفت که «واشنگتن خواهان رویارویی با ایران نیست، اما اگر ایران و عواملش آمریکا را هدف قرار دهند، از منافع خود دفاع خواهیم کرد».

311311