شهر خبر

نظرسنجی ها می گوید جوانهای آمریکایی با موضع دولت شان در حمایت از اسرائیل همراه نیستند

نظرسنجی ها می گوید جوانهای آمریکایی با موضع دولت شان در حمایت از اسرائیل همراه نیستند

هم میهن نوشت: موضع افکار عمومی ایالات متحده در مسئله غزه به نفع دموکرات‌ها پیش نمی‌رود.

نظرسنجی سی‌ان‌ان/اس‌اس‌آرآس نشان می‌دهد حمایت کامل از واکنش اسرائیل به حملات حماس، در میان افراد ۶۵ سال به بالا ۸۱ درصد رأی دارد. در میان ۵۰ تا ۶۴ساله‌ها ۵۶ درصد، در میان ۳۵ تا ۴۹ساله‌ها ۴۴ درصد و در میان ۱۸ تا ۳۴ساله‌ها، تنها ۲۷ درصد. ۴۱ درصد از کل پاسخ‌دهنده‌ها گفته‌اند همدردی بسیاری با فلسطینیان دارند و ۴۶درصد نیز تا حدی چنین نظری دارند.

در نظرسنجی سی‌بی‌اس/یوگاو تأمین اسلحه برای اسرائیل از سوی ایالات متحده در میان جمهوری‌خواهان ۵۷ درصد حامی دارد اما در میان مستقل‌ها ۴۵ درصد و در میان دموکرات‌ها ۴۷ درصد، یعنی در دو گروه آخر، اکثریت مخالف ادامه حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل شده‌اند. حمایت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه در میان جمهوری‌خواهان ۴۱ درصد حامی دارد اما ۵۹ درصد مستقل‌ها و ۷۰ درصد دموکرات‌ها حامی این اقدام هستند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه در چند نظرسنجی، اکثریت مردم و حتی اکثریت جمهوری‌خواهان، حامی تلاش دولت برای آتش‌بس هستند.

بسیاری از این درصدها نسبت به موقعیت‌های پیشین، حرکت به سمت کاهش اقبال نسبت به اسرائیل و افزایش اقبال به سمت فلسطین در سال‌های اخیر را گزارش می‌دهند. مؤسسه نظرسنجی گالوپ تصریح کرده است، برای اولین بار از سال ۲۰۰۱، حمایت کلی در میان دموکرات‌ها از سمت اسرائیلی‌ها به سمت فلسطینی‌ها چرخیده است و بخش مهمی از این، در نتیجه تفاوت رویکرد نسل‌های جدید با مسن‌ترها بوده است. این روند، مشخصاً برای بایدن و حزب دموکرات معنادار است و می‌تواند برایشان دردسرساز شود اما یک گزارش تازه نشان داده است، اثرگذاری این اتفاقات، محدود به نظر مردم در صندوق رأی هم نشده است. مخالفت‌ها، خیلی به رهبران دموکرات نزدیک شده‌اند.

23302