شهر خبر

فرانسه رادار و سامانه میسترال به ارمنستان می‌دهد

فرانسه رادار و سامانه میسترال به ارمنستان می‌دهد

ایرنا نوشت: سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه گفت که پاریس با فروش سه رادار و تحویل سامانه ضدهوایی میسترال به تقویت دفاع هوایی ارمنستان کمک می‌کند.

به نقل از رویترز، لکورنو دوشنبه در دیدار با سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان در پاریس اظهار کرد: حفاظت از آسمان بسیار حائز اهمیت است.

طرفین همچنین برای تحویل سه رادار «جی.ام ۲۰۰» فرانسه به ارمنستان توافقنامه‌ای امضا کردند. علاوه بر این، یادداشت تفاهمی نیز برای تحویل سامانه کوتاه برد ضدهوایی میسترال به ایروان به امضا رسید.

با این حال، لکورنو دوشنبه بر عزم فرانسه برای آموزش نیروهای زمینی ارمنستان و کمک به اصلاح و نوسازی ارتش این کشور تاکید کرد.

فرانسه میزبان یکی از بزرگترین اجتماعات ارمنی در خارج از ارمنستان است و قصد دارد خود را متحد و حامی دیپلماتیک ایروان نشان دهد؛ خصوصا در شرایطی که روابط ارمنستان و متحد سنتی آن یعنی روسیه در ماه‌های اخیر پرتلاطم بوده است.

لکورنو گفت: ما به مشارکت دفاعی خود با ارمنستان پایبند هستیم، هر چند که در یک ائتلاف سیاسی و نظامی مشترک قرار نداریم.

الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان با بیان اینکه اگر درگیری جدیدی با ارمنستان آغاز شود، فرانسه مقصر خواهد بود، هشدار داد که تصمیم پاریس برای ارسال کمک نظامی به ارمنستان می‌تواند منجر به درگیری جدید در قفقاز جنوبی شود.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد که ارائه تسلیحات از سوی فرانسه به ارمنستان، رویکردی در راستای صلح نیست بلکه هدف آن ایجاد درگیری جدید است.

در همین حال، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از جمهوری آذربایجان انتقاد کرد و گفت که به نظر می‌رسد باکو با قوانین بین‌المللی مشکل دارد.

310310