شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#کره شمالی#اوکراین

قرارگیری کره شمالی در اردوگاه چین و روسیه/ تقویت روابط روسیه و کره شمالی در سایه جنگ اوکراین

قرارگیری کره شمالی در اردوگاه چین و روسیه/ تقویت روابط روسیه و کره شمالی در سایه جنگ اوکراین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به اظهارات اخیر واشنگتن مبنی بر ارسال هزاران کانتینر تسلیحات نظامی از پیونگ‌ یانگ به مسکو واکنش نشان داد. وی در پاسخ به پرسشی درباره این اتهامات گفت: می‌دانید که من درباره شایعات نظری نمی‌دهم. او ادامه داد: این حقیقت که آمریکایی‌ها دائماً همه را متهم می‌کنند، چیز جدیدی نیست. این را همه خوب می‌دانند.

به گزارش خبرآنلاین، لاوروف در حالی در مورد این مساله موضع گیری کرد که طی هفته گذشته سفری به پیونگ یانگ داشت و در این سفر با رهبر کره شمالی دیدار کرد. لاوروف در مراسمی که به مناسبت ورود وی به کره شمالی برگزار شد، گفت که مسکو به شدت برای حمایت تزلزل ناپذیر و اصولی پیونگ یانگ از روسیه در جنگ اوکراین ارزش قائل است. وی همچنین افزود: «به همین ترتیب، فدراسیون روسیه حمایت و همبستگی کامل خود را با آرمان های کره شمالی ابراز می کند.» لاوروف همچنین در اظهارات خود گفت که کره شمالی، چین و روسیه سیاست کاهش تنش های منطقه ای را دنبال می کنند. سفر دو روزه لاوروف یک ماه پس از آن صورت می گیرد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سفری نادر به روسیه داشت که طی آن پوتین را به پیونگ یانگ دعوت کرد.

قرارگیری کره شمالی در اردوگاه چین و روسیه/ تقویت روابط روسیه و کره شمالی در سایه جنگ اوکراین

پیش از سفر لاوورف به مسکو یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده فعالیت مداوم در اطراف یک بندر کره شمالی در نزدیکی روسیه است. بر اساس این تصاویر حداقل شش سفر دریایی بین دو کشور از اواخر ماه اوت انجام شده است.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن گفت: محموله های بین بندر راجین و دونای روسیه احتمالاً مربوط به انتقال مهمات کره شمالی به روسیه است. پیش از این نیز همین مرکز، تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده بود که نشان می‌داد ترافیک قطار در امتداد مرز روسیه با کره شمالی به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است. این گروه در گزارشی اعلام کرد که فعالیت‌های زیاد احتمالاً نشان‌دهنده تأمین تسلیحات و مهمات از جانب کره شمالی برای روسیه است.

از همان ابتدای جنگ اوکراین، واکنش کره شمالی نسبت به این مساله با واکنش سایر جهان متفاوت بود. این کشور هیچ موضع گیری فوری در مورد حمله روسیه به اوکراین نداشت. تنها در ۲۷ فوریه، سه روز پس از آغاز تهاجم، سکوت خود را شکست و علت اصلی جنگ را گسترش یک طرفه ناتو که به عنوان تهدیدی برای روسیه تلقی می‌شود، اعلام کرد.

حمایت کره شمالی از مسکو در رای گیری سازمان ملل در مورد حمله روسیه به اوکراین منعکس شد. کره شمالی یکی از پنج کشوری بود (به همراه بلاروس، اریتره، سوریه و روسیه) که به قطعنامه مجمع عمومی در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین رای منفی داد (۱۴۲ کشور از ۱۹۳ کشور موافق و چین رای ممتنع دادند). کره شمالی پس از رأی گیری سازمان ملل به حمایت از موضع روسیه ادامه داد. پیونگ یانگ همچنین به قطعنامه تعلیق روسیه از کرسی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای منفی داد. این کشور همچنین یکی از سه کشوری بود که دو جمهوری جدا شده دونتسک و لوهانسک در اوکراین را به رسمیت شناخت.

کیم از اولین سفر خود به خارج از کره شمالی پس از همه گیری کووید-۱۹ استفاده کرد تا روابط با مسکو را اولویت شماره یک خود توصیف کند و افزود که جنگ در اوکراین را تلاشی برای به چالش کشیدن نیروهای هژمونیست می داند که به دنبال تضعیف امنیت روسیه هستند.

روسیه نیز در مقابل از آغاز سال ۲۰۲۲ از پرتاب موشک های تازه تقویت شده کره شمالی حمایت کرد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه تصمیم پیونگ یانگ برای تمدید پرتاب های موشکی مکرر خود را درک کرده و دلیلی برای عدم از سرگیری مذاکرات با کره شمالی نمی بیند.

جنگ در اوکراین نظم جهانی موجود را تغییر خواهد داد. روسیه، در همکاری نزدیک با چین، آشکارا نظم جهانی فعلی را به چالش خواهد کشید. نمی توان انکار کرد که تغییر شکل استراتژی های بین المللی و منطقه ای روسیه پس از جنگ بر روابط دوجانبه روسیه و کره شمالی تأثیر خواهد گذاشت. در حالی که جدایی روسیه از ایالات متحده و غرب تشدید خواهد شد، مسکو احتمالاً تلاش های جدی برای همکاری با شرکای هند-اقیانوس آرام که در بینش نظم جهانی چند قطبی مشترک هستند، انجام خواهد داد. رویکرد روسیه در قبال کره شمالی در شمال شرق آسیا با چنین استراتژی گسترده هند و اقیانوس آرام سازگار است. در این منطقه، کره شمالی تنها شریک استراتژیک مناسب برای روسیه (به غیر از چین) است، زیرا کره شمالی با روسیه در مقاومت در برابر سلطه ایالات متحده و نظم جهانی تک قطبی دارای منافع استراتژیک است . روابط روسیه با کره جنوبی و ژاپن محدود خواهد شد و این امر اهمیت کره شمالی را برای روسیه افزایش خواهد داد. به طور کلی، جنگ اوکراین ناامنی، عدم اطمینان و بی‌ثباتی را در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای به همراه خواهد داشت و باعث نوسانات در داخل و اطراف شبه جزیره کره می‌شود که به نوبه خود روابط روسیه و کره شمالی را تقویت خواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱