شهر خبر

انتقادات بدون تعارف لاریجانی از چین /نتانیاهو بیچاره و بی عرضه است /نباید اعراب را سرزنش کنیم

انتقادات بدون تعارف لاریجانی از چین /نتانیاهو بیچاره و بی عرضه است /نباید اعراب را سرزنش کنیم

لاریجانی گفت: غربی ها و آمریکایی ها دچار خسارت زیادی شدند و چهره خشن و غیر قابل اطمینانی را برای دنیا به وجود اوردند و کشورهای دیگر نمی توانند به آنان تکیه سیاسی و امنیتی کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در برنامه به افق فلسطین شبکه افق، با اشاره به طرح‌ صلح ابراهیم و در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی عقب نشینی می کند یا خیر گفت: اینکه می گویند ما به داخل غزه می رویم برای این است که این نخست وزیر بیچاره رژیم صهیونیستی، از بی عرضگی دچار پدیده جدیدی شده است و می پرسند تو چه نخست وزیری هستی که از این موضوع اطلاع نداشتی.

وی ادامه داد: فلذا، نتانیاهو دچار یک بحران جدید شده و برای حل این بحران می خواهد یک دستاورد جدید داشته باشد. به همین دلیل به ایجاد فشار زیاد به مردم فلسطین پناه اورده است. این عکس العمل او یک بحران بین المللی عدم مشروعیت هم برای به وجود اورده است. به نظرم من او دچار یک سردرگمی شده و فکر می کند در این ماجرا می تواند یک دستاوردی داشته باشد.

وی افزود: مشکل هم از آنجاست که او بدون دستاورد فکر می کند می تواند بحران داخلی را از بین می برد و باید با چنگ و دندان دستاوردی داشته باشد. تا به اینجا از نظر من نه تنها دستاوردی نداشته بلکه عدم مشروعیت بین المللی سنگین برای خودش به وجود اورده است. البته، خسارت سنگینی به مردم فلسطین زده است اما او به هدفش نرسیده است. به نظرم این بحران قابل حل نیست و فکر می کنم ما در حال ورود به یک دوره جدید هستیم.

لاریجانی با اشاره به این دوره گفت: بازیگران این دوره وضعیت خودشان را در این ماجرا تعیین می کنند. غربی ها و آمریکایی ها دچار خسارت زیادی شدند و چهره خشن و غیر قابل اطمینانی را برای دنیا به وجود اوردند و کشورهای دیگر نمی توانند به آنان تکیه سیاسی و امنیتی کنند. کشورهای عربی با فراز و فرودهایی به کمک هایی به مردم فلسطین می کنند و نتوانستند به خوبی خودشان را نشان بدهند. همین که در قافله غرب نغلطیدند باز هم درجه ای از حسن در آن است.

وی ادامه داد: انتظاری که از کشورهای عربی می رفت خیلی بیشتر از این ها بوده اما الآن نباید آنان را سرزنش کرد تا آنجایی که می توانند به مردم فلسطین کمک کنند. از کشورهای شرقی مانند چین و روسیه انتظار بیشتری می رفت به خصوص کشور چین که صحنه‌ی اقتصادی منطقه را به نفع خود تغییر می دهد.

2727