شهر خبر

افزایش ۱۰۰ میلیونی قیمت خانه در این مناطق / عدم همخوانی درآمد و هزینه مسکن

افزایش ۱۰۰ میلیونی قیمت خانه در این مناطق  / عدم همخوانی درآمد و هزینه مسکن

طبق گزارش‌های اخیر، متوسط قیمت مسکن در چهار منطقه‌ی تهران از صد میلیون تومان فراتر رفت.

با توجه به مشاهدات و آمارهای قیمت مسکن مشخص است که در صورت عدم چاره اندیشی اساسی برای کنترل بازار مسکن شاهد تشدید بحران فعلی خواهیم بود. بحران مسکن زمانی شکل می‌گیرد که به دلیل سیاست‌گذاری اشتباه نهادهای دخیل در این حوزه، افزایش قیمت مسکن بیش از افزایش درآمد خانواده باشد که اکنون کم و بیش شاهد ظهور این بحران هستیم.

طبق گزارش‌های اخیر، متوسط قیمت مسکن در چهار منطقه‌ی تهران از صد میلیون تومان فراتر رفت.

در حالی قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در چهار منطقه‌ی تهران از صد میلیون تومان فراتر رفته است که حداقل دستمزد در ایران چیزی در حدود هشت میلیون تومان است و بخش مهمی از کارکنان در ایران درآمدی حداکثر تا دوبرابر حداقل دستمزد دارند.

 آمارهای مسکن از آذرماه سال گذشته در حبس بودند و بانک مرکزی و مرکز آمار ایران روند انتشار آمار را متوقف کرده بودند. بسیاری از کارشناسان دلیل این تصمیم را افزایش شدید قیمت مسکن در این ماه‌ها می‌دانند. با این حال مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود متوسط قیمت مسکن در تهران را هشتاد میلیون تومان اعلام کرد که فاصله‌ی چندانی با صد میلیون تومان ندارد.

 طبق این گزارش متوسط قیمت مسکن در منطقه‎ی یک تهران که گران‌ترین منطقه محسوب می‌شود در حدود ۱۶۰ میلیون تومان است. یک متر واحد مسکونی در منطقه‌ی دو نیز به ۱۲۷ میلیون تومان می‌رسد. در عین حال در منطقه‌ی سه نیز متوسط قیمت مسکن ۱۳۸ میلیون تومان است.