شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#آموزش و پرورش#معلمان#وزیر آموزش

وعده دولت رئیسی برای کمبود معلم در مدارس/ بازنشستگان دوباره استخدام می شوند؟

وعده دولت رئیسی برای کمبود معلم در مدارس/ بازنشستگان دوباره استخدام می شوند؟

در جلسه غیرعلنی امورز مجلس، وزیر آموزش و پرورش و روسای سازمان های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه وعده دادند تا با توجه به آغاز سال تحصیلی، هرچه زودتر مشکل حق التدریسی معلمان بازنشسته و خرید خدمت حل شود .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئله کمبود نیروی انسانی مدارس در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام آموزش‌ و پرورش تبدیل شده است. به طوریکه مجلس شورای اسلامی از ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه صبح امروز (یکشنبه ۳۰ مهر ماه) تا ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه جلسه غیرعلنی درباره رسیدگی به این معضل مهم داشت.

در همین راستا، محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگو با مهر، با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس، اظهار کرد: در این جلسه که در صحن مجلس برگزار شد، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی و داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حضور داشتند.

تهدید نماینده مجلس به افشاگری؛ اسامی کسانی که قیمت خودروی ۵۰۰ میلیونی را تا ٢ میلیارد بالا بردند، اعلام می‌کنم

نماینده‌ آتش‌زننده برجام به سفر خارجی رفت +جزئیات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع مطالبات بازنشستگان و شاغلان آموزش و پرورش و همچنین مشکلات این وزارتخانه در تأمین معلم در سال جدید تحصیلی مدارس مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که باید برای سال‌های آینده از الان برنامه‌ریزی جدی شود و نسبت به بهره‌مندی از تجارب بازنشستگان آموزش و پرورش برنامه‌ریزی مفصل شود و نه فقط برای امسال، بلکه برای چند سال با آنان قرارداد بسته و از تجارب بازنشستگان آموزش و پرورش استفاده شود.

میرتاج‌الدینی گفت: همچنین این مسأله مورد تاکید قرار گرفت که نسبت به جذب معلم و تقویت دانشگاه فرهنگیان اقدام شود. وزیر آموزش و پرورش هم مباحثی را درباره کاستی‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد و مجلس هم تاکید کرد که نسبت به تأمین منابع لازم و کمک برای جذب معلمان جدید از طریق دانشگاه فرهنگیان و سایر موارد کمک خواهد کرد

راهکارها برای حل مشکل کمبود معلم در مدارس

همچنین بنا به گزارش تسنیم، احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به کمکاری های دولت گذشته در حوزه تربیت معلم با استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان این انتظار از دولت سیزدهم بود که از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کند تا بحران کمبود معلم که امروز آموزش و پرورش را تحت شعاع خود قرار داده به شکل مقطعی برطرف شود.

وی اعلام کرد: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در صورتی که نظام آموزش کشور به شکل اضطراری با کمبود معلم روبرو شده باشد، این وزارت آموزش و پرورش می تواند به جذب رسمی فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در رشته های خاص علوم انسانی اقدام کند. البته پیش زمینه جذب این فارغ التحصیلان باید گذراندن یک دوره فشرده یک ساله باشد.

فلاحی گفت: متاسفانه دولت سیزدهم علاوه بر اینکه از این ظرفیت استفاده نکرد، در حوزه به کارگیری معلمان بازنشسته برای گذراندن وضعیت بحران نظام آموزشی نیز اهمال کرد.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش باید به جای بستن قراردادهای یکساله با معلمان بازنشسته، ابتدا ضمن طی مراحل بازنشستگی آنها، تمام حق و حقوق بازنشستگی شان را هم پرداخت می کرد و پس از آن فراخوانی را صادر می کرد تا معلمانی که تمایل به ادامه همکاری دارند، به مدت ۵ سال همکاری خود با آموزش و پرورش را ادامه دهند اما متاسفانه این مسئله در دو سال گذشته با عدم اهتمام مسئولان وزارت آموزش و پرورش و همچنین عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز، روی زمین مانده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش و روسای سازمان های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در پایان نشست غیرعلنی امروز این وعده را دادند تا با توجه به آغاز سال تحصیلی، هرچه زودتر مشکل حق التدریسی معلمان بازنشسته و خرید خدمت حل شود تا این افراد با دلگرمی به کار خود ادامه دهند. همچنین رئیس مجلس نیز به کمیسیون آموزش دستور داد تا این مسئله به طور ویژه از سوی کمیسیون پیگیری شود.

۲۱۹۲۱۸