شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#شورای امنیت

حمایت قاطعانه آمریکا از رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاها علیه ایران

حمایت قاطعانه آمریکا از رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاها علیه ایران

ایسنا نوشت: آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت در رابطه با بحران در غزه، قاطعانه از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و با تکرار ادعاهای خود خواستار توقف آن‌چه ارسال سلاح به حماس از سوی ایران عنوان کرده، شده است.

 آمریکا پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی برزیل درباره جنگ غزه و رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی روسیه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است که در آن قاطعانه از جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه حمایت می‌کند و خواهان فشار بر حزب‌الله و گروه‌های مقاومت است.

آمریکا در این قطعنامه بر آنچه «حق اسرائیل برای دفاع از خود» عنوان کرده است، تاکید می‌کند و با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود از ایران می‌خواهد که صادرات تسلیحات به شبه‌نظامیان و گروه‌هایی که بنابر ادعای واشنگتن تهدیدکننده صلح و امنیت در سراسر منطقه هستند را متوقف کند.

همچنین بر اساس متن پیش‌نویس که به دست رویترز رسیده است، آمریکا خواستار حفاظت از غیرنظامیان، ازجمله کسانی شده است که در تلاش برای رسیدن به امنیت هستند و اشاره می‌کند که کشورها باید قوانین بین‌المللی را هنگام واکنش به «حملات تروریستی» رعایت کنند و خواستار ارسال کمک‌های مستمر، کافی و بدون مانع به نوار غزه شده است.

هنوز مشخص نیست که ایالات متحده چه زمانی قصد دارد پیش نویس قطعنامه را به رأی بگذارد. یک قطعنامه برای تصویب، حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه یا انگلیس نیاز دارد.

این اقدام ایالات متحده پس از آن صورت گرفته است که این کشور روز چهارشنبه متن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی برزیل را وتو کرد که خواستار توقف‌ بشردوستانه درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس برای دسترسی و ارسال کمک‌ها به غزه شده بود.  

اما آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود خواستار آتش‌بس یا توقف بشردوستانه درگیری‌ در غزه نشده و در آن عملیات طوفان الاقصی که روز هفتم اکتبر توسط حماس علیه اسرائیل آغاز شد، تروریستی اعلام شده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل برای توجیه وتوی روز چهارشنبه به شورای امنیت گفت که زمان بیشتری برای دیپلماسی در میدان مورد نیاز است، زیرا جو بایدن رئیس جمهور و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از منطقه بازدید کردند و تمرکز آنها بر میانجی‌گری برای دسترسی کمک‌ها به غزه و تلاش برای آزادی گروگان‌های اسیر شده توسط حماس قرار دارد.

حماس روز جمعه دو گروگان آمریکایی را آزاد کرد و اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه روز شنبه از مصر وارد غزه شد.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی طی روزهای گذشته غزه را هدف حملات هوایی سهمگین قرار داده، آن را محاصره کرده و برای حمله زمینی آماده می‌شود. مقامات فلسطینی می‌گویند که بیش از ۴۰۰۰ نفر در نتیجه این حملات جان خود را از دست داده‌اند و سازمان ملل نیز می‌گوید که بیش از یک میلیون نفر بی خانمان شده‌اند.

311311