شهر خبر

ارزش ماملات بورس همچنان پایین است / تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

ارزش ماملات بورس همچنان پایین است / تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

اهالی تکنیکالیست بازار همچنان به دنبال پیدا کردن سیگنال‌های خوب برای برگشت شاخص کل هستند تا از فرصت‌های احتمالی نهایت استفاده را داشته باشند.

تحلیل تکنیکال، روشی در بازارهای مالی است که با استفاده از نمودارها و داده‌های قیمتی گذشته، تلاش می‌کند الگوها و روندهای آینده قیمت امنیت‌ها را پیش‌بینی کند. این روش بر ایده‌آلیسم معتقد است که تاریخچه قیمت و حجم معاملات می‌تواند الگوهای مشخصی ایجاد کند که برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش امنیت‌ها مفید باشد. تحلیل تکنیکال معمولاً به عناصری مانند خطوط نمودار، نقاط پشتیبان و مقاومت، میانگین متحرک و شاخص‌های فنی تکیه می‌کند. این روش به عنوان یکی از روش‌های پیش‌بینی عملکرد بازار برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار سرمایه امروز معاملات خود را با رشد اندک  شاخص‌های بورسی به پایان رساند. بورس کم رمق این روزها نه توان صعود و نه توان ریزش دارد.

شاخص کل بورس امروز شنبه اندکی مثبت بود و در محدوده ۲ میلیون و ۲۴ هزار واحد قرار گرفت که محدوده حمایتی بسیار مهمی است. با بررسی فعالیت شرکت‌های بورسی انتظار گزارش‌های مالی خوب و قابل قبولی، در فصل تابستان و همین طور ۶ ماه اول سال برای شرکت‌های بورسی وجود دارد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس همچنان در محدوده‌های ۲ میلیون واحدی قرار دارد؛ محدوده‌‌ای که از منظر تکنیکالی پایین‌تر از میانگین ۵۵ روزه خود است. میانگینی که تا یکشنبه هفته پیش به عنوان سطح حمایتی در حال عمل کردن بود ه و تکنیکالیست‌های بازار اعتقاد داشتند، این سطح می‌تواند روند بازار را تغییر دهد.

اهالی تکنیکالیست بازار همچنان به دنبال پیدا کردن سیگنال‌های خوب برای برگشت شاخص کل هستند تا از فرصت‌های احتمالی نهایت استفاده را داشته باشند.

 از همین رو این گروه از فعالیت بازار سرمایه در خصوص وقوع واگرایی دوم در شاخص کل و اندیکاتور RSI صحبت می‌کنند و این انتظار را دارند که بازار رخ مثبتی از خود را نشان دهد و همچنین اهالی بنیادی کار بازار چشم به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها دوخته‌اند تا مسیر درست در بازار را پیدا کنند.

تغییر استراتژی سهامداران خرد

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: ارزش بازار همچنان پایین است و از عمده علت‌های آن می‌توان به وجود ریسک سیستماتیک در بازار اشاره کرد که باعث می‌شود، سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اخبار و شنیده‌ها، حاکی از اقدامات حمایتی دولت از برخی صنایع بورسی دارد که در حال پیگیری است و امیدواریم تاثیرات مثبتی بر روی گزارشات شرکت‌ها بگذارد و باعث صعود بازار سرمایه شود.

وی ادامه داد: با رشد ریسک‌های سیستماتیک بازار، معامله گران استراتژی صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند تا روند تحولات روشن شود.

رشد کم رمق شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه هزار و ۴۲۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۹۷۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۳ هزار و ۲۶۶ واحد در رقم ۶۸۶ هزار و ۲۴۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۴۶ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۶۵ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۹۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با صعود هزار و ۱۱۴ واحد به سطح ۱۲۲ هزار و ۷۱۱ واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی شد و ۱۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وتوصا (گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران)، ثامان (سامان‌ گستر اصفهان‌) و حسینا (توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) تعلق داشت.

 کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان بود که ۴۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان رسید.

رشد ۱۱۹ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۳۶۵ نماد و تعداد نماد های منفی ۴۲۸ نماد بوده است. ۵۴ درصد نمادها سرخ پوش شدند.

در جریان معاملات روز شنبه، ۵۰ نماد صف خرید داشتند و ۷۰  نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۱۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۳۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۷ درصدی به ۲۸۷ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۳ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۲.۵ میلیون رسید.