شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#جزیره

پورابراهیمی انتقاد کرد / عملکرد بانک مرکزی جزیره ی است

پورابراهیمی انتقاد کرد / عملکرد بانک مرکزی جزیره ی است

پورابراهیمی گفت:گزارش ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های هوشمندانه علیه نظام جمهوری اسلامی وقتی در دست دولت آمریکا قرار گرفت، طراحی انان انقدر دقیق بود که ریز صادرکنندگان و مراودات مالی و ... را می‌دانستند.

اقتصاد کلان ایران، شامل مواردی نظیر رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، تولید ناخالص ملی (GNP) و تراز تجارت خارجی ایران می‌شود و تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی قرار دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر در حوزه صادرات تمهیدات لازم نداشته باشیم، مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. ۶ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد منفی داشتیم. یکی از بحث‌های مشترک صادرکنندگان، مساله تعهدات ارزی است.

همایش روز ملی صادرات صبح امروز برگزار شد؛ پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه گفت: به واسطه اقدامات تحریمی علیه جمهوری اسلامی، کشور مسیری را انتخاب کرده که از شرایط سختی که دشمن ایجاد کرده عبور کند. پیویستن به شانگهای و بریکس، نشان دهنده شکست آمریکا در اقدامات تحریمی است. مهم‌تر از آن اذعان خود آمریکایی‌هاست.
او افزود: گزارش ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های هوشمندانه علیه نظام جمهوری اسلامی وقتی در دست دولت آمریکا قرار گرفت، طراحی انان انقدر دقیق بود که ریز صادرکنندگان و مراودات مالی و ... را می‌دانستند. مسیر حرکت به نحوی انتخاب شد که ایشان اعلام کرد بعد از ۶ماه اعمال تحریم، جمهوری اسلامی زانو خواهد زد.
پورابراهیمی گفت: اما امروز بیش از یک دهه از این تحریم‌ها می‌گذرد و ایشان مسئولیتی هم ندارد؛ اما در نامه‌های محرمانه اعلام کردند که ایران از این تحریم‌ها گذشته و تحریم‌ها نمیتواند اقتصاد جمهوری اسلامی را به فروپاشی برساند. لازمه ادامه مسیر و تقویت بنیه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، این است که آسیب شناسی بکنیم و ببینیم چه وضعیتی داریم و باید چه اقداماتی انجام دهیم. 
او خطاب به وزیر صمت اعلام کرد که: جناب آقای وزیر، بررسی ما در کمیسیون اقتصادی نشان می‌دهد که اقدامات دولت سیزدهم به دلیل جدا شدن از سیاست‌های ارزی نامناسب در پایان دولت دوازدهم تبدیل به جهش ۲۵درصدی در سال گذشته در صادرات غیرنفتی شد. این اتفاق، اتفاقی مثبت بود و همه استقبال کردند و ما هم استقبال کردیم که با تغییر رویه در حوزه‌های ارزی اقدامات مثبتی انجام دهیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  اما در سال ۱۴۰۲، عملکرد ۶ماهه وضعیت متفاوتی دارد. براساس آسیب شناسی میدانی، عامل منفی شدن میزان صادرات ما در سال گذشته و منفی شدن تراز تجاری به منفی ۶میلیارد دلار، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است. علی رغم همه زحمات سازمان توسعه و... ما به دلیل این سیاست‌ها نمی‌توانیم نتبجه مثبت بگیریم.
او تاکید کرد: اگر در حوزه صادرات تمهیدات لازم نداشته باشیم، مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. ۶ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد منفی داشتیم. یکی از بحث‌های مشترک صادرکنندگان، مساله تعهدات ارزی است. امروز جای رییس کل خالی است. ایشان باید می‌آمدند و گوش می‌کردند. انگار بانک مرکزی مجموعه‌ای جدا از کشور است. اصلا قابل پذیرش نیست. من به آقای رییس ججمهور ه گفتم. بانک مرکزی حق جزیره‌ای به اقتصاد کشور نگاه کردن را ندارد. 
او ادامه داد: ما در مورد تحریم‌ها، در حال از بین بردن عوامل بیرونی هستیم. باید عوامل درونی را هم حل کنیم که مهم‌ترین رکن داستان، سیاست‌های صادراتی بانک مرکزی است. این به نفع بانک مرکزی است که میزان ارز واردات کشور بر اساس سیاستی به شرایط مطلوب برسد. اصلا این شرایط قابل قبول نیست و انتظار ما این است آنچه مطالبه است از سوی فعالان اقتصادی و صادرکنندکان و افرادی که دلسوزانه ماندند، مساله رفع شود. آمار بگیرید وضعیت کارت‌های یکبار مصرف به چه صورت است. چرا آنان از این وضعیت جدا شدند؟ آیا همه دچار مشکل شدند؟ ما سر پیمان ارزی مشکلی نداریم. ما مشکلمان روش است.

طراح تحریم‌ها علیه ایران، خود اعتراف کرد که سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران شکست خورده است

پورابراهیمی گفت: به واسطه اقدامات تحریمی علیه جمهوری اسلامی، کشور مسیری را انتخاب کرده که از شرایط سختی که دشمن ایجاد کرده عبور کند. پیویستن به شانگهای و بریکس، نشان دهنده شکست آمریکا در اقدامات تحریمی است. مهم‌تر از آن اذعان خود آمریکایی‌هاست.

وی افزود: گزارش ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های هوشمندانه علیه نظام جمهوری اسلامی وقتی در دست دولت آمریکا قرار گرفت، طراحی انان انقدر دقیق بود که ریز صادرکنندگان و مراودات مالی و ... را می‌دانستند. مسیر حرکت به نحوی انتخاب شد که ایشان اعلام کرد بعد از ۶ماه اعمال تحریم، جمهوری اسلامی زانو خواهد زد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما امروز بیش از یک دهه از این تحریم‌ها می‌گذرد و ایشان مسئولیتی هم ندارد؛ اما در نامه‌های محرمانه اعلام کردند که ایران از این تحریم‌ها گذشته و تحریم‌ها نمیتواند اقتصاد جمهوری اسلامی را به فروپاشی برساند. لازمه ادامه مسیر و تقویت بنیه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، این است که آسیب شناسی بکنیم و ببینیم چه وضعیتی داریم و باید چه اقداماتی انجام دهیم.