شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

یارانه دهک‌های پایین زیاد می‌شود؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: .قرار است برای دهک‌های پایین یارانه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود. دولت این اختیارات و منابعی را در دسترس دارد که تغییراتی ایجاد کند. مجلس این اجازه را به دولت داده و ما در واقع در برنامه بودجه سال گذشته اینها را آورده‌ایم. دولت به خصوص برای دهک‌های پایین اختیاراتی دارد.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص مشکلات اقتصادی دولت سیزدهم گفت: مشکل اساسی در کشور این است که منابعی که در بودجه تعریف می‌کنیم اگر اتفاق بیافتد، مصارف هم متناسب با منابع و اعتبارات صورت می‎گیرد. این کسری‌ها اثرات منفی فراوانی بر شاخص‌های اقتصادی می‌گذارد و در بحث تورم اثرات خاص خودش را دارد.

در ادامه توضیح داد: دولت در حوزه عمرانی به خاطر فروش نفت در سال گذشته شرایط بهتری داشت. همچنین اجازه رهبری برای برداشت از صندوق توسعه باعث شد در حوزه اعتبارات عمرانی فعالیت‌های خوبی را در کشور شروع کرد. ولی رهبری هم تاکید ویژه دارند که یکی از مباحث جدی مردم ما بحث معیشت است. گرانی کالاهای اساسی که تاثیر مستقیمی در زندگی مردم دارد، اثرات منفی بر زندگی عموم مردم دارد. لذا مجلس و دولت توجه ویژه به این موضوع دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: مجلس در راستای معیشت مردم قوانینی را تصویب کرده است، اعم کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای اساسی. تاکید مقام رهبری هم در دیدار با دولت همین مسئله بود. در بودجه نمایندگان اختیاراتی به دولت دادند که در بحث رفاه مردم به خصوص برای دهک‌های پایین اقدامات مفید و ارزشمندی صورت بگیرد. ما امیدوار هستیم که دولت با توجه به شرایط بهتری که در حوزه فروش نفت و به‌دست آوردن منابع برایش اتفاق افتاده، شرایط را برای مردم بهتر کند. مجلس هم کمک خواهد کرد که حداقل تورم در حوزه کالاهای اساسی کاهش داشته باشد و ما بتوانیم توانمندی‌ها را به خصوص توانمندی‌های معیشتی را در مردممان افزایش دهیم.

این نماینده گفت: دولت باید ویژه به این مسئله رسیدگی کند. قرار است برای دهک‌های پایین یارانه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود. دولت این اختیارات و منابعی را در دسترس دارد که تغییراتی ایجاد کند. مجلس این اجازه را به دولت داده و ما در واقع در برنامه بودجه سال گذشته اینها را آورده‌ایم. دولت به خصوص برای دهک‌های پایین اختیاراتی دارد. مثلاً دولت افزایش حقوق حوزه بهزیستی و کمیته امداد را هنوز عملیاتی نکرده، در حالی که اختیارات را تا ۴۰ درصد اضافه کردند. قطعاً برای سال آینده هم باید توجهمان ویژه باشد. در حوزه معیشتی آقای رئیس‌جمهوری هم دستور خاصی دادند. از منابعی برای دولت فرصت‌هایی ایجاد می‌شود، به خصوص بحث ارزی که قرار است وارد شود. تمرکز ما باید در قسمت کالاهای اساسی باشد. دولت باید به مردم کمک کند که از این بحران معیشتی عبور کنند.

در آخر این نماینده اظهارکرد: برنامه هفتم پشتوانه بودجه ۱۴۰۳ خواهد بود و قطعاً بودجه ۱۴۰۳ را باید بر چهارچوب برنامه هفتم بنویسیم.