شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

توقف ریزش بورس پس از پنج هفته + پیش بینی بورس هفته

فردای اقتصاد: معاملات بورس اورق بهادار تهران در چهارمین هفته مهرماه در حالی سپری شد که سرمایه‌گذاران تا حدی توانستند از هیجان ناشی از ریسک‌های سیستماتیک عبور کنند؛ به طوری که پس از پنج هفته افت متوالی شاهد رشد این نماگر بودیم. به این ترتیب برآیند دادوستدها به رشد ۰.۲ درصدی شاخص کل منتهی شد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در محدوده ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین در هفته‌ای که گذشت نماگر هم وزن بورس که از اثرگذاری یکسان نمادها خبر می‌دهد، نتوانست در مسیر صعودی قرار گیرد و متحمل کاهش بیش از یک درصدی شد.

در هفته منتهی به ۲۶ مهر ماه رقمی بالغ بر یک هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان سرمایه سرمایه‌گذاران حقیقی از گردونه معاملات خارج شد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در بازه زمانی مذکور با مقیاس میانگین هفته معاملاتی رقم ۳ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و صندوق‌های درآمد ثابت هم توانستند نزدیک به ۲۸۶ میلیارد تومان سرمایه حقیقی را جذب کنند.

در هفته گذشته اخباری پیرامون تزریق یک هزار میلیارد تومان منابع مالی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه منتشر شد. به طوری که نیمی از رقم فوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه و نیم دیگر آن به یکی از شرکت‌های تحت پوشش صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از بازار و خرید سهام اختصاص داده شد. هر چند مجموع این اقدامات به ظن تحلیلگران بورسی فقط توانست مانع از ریزش شدید شاخص‌های سهامی شود.

حرکت پول به سمت دارایی‌های امن

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه  با ارزیابی وضعیت معاملات بورس تهران معتقد است: اقتصاد کشور به خصوص بازار سرمایه را نمی‌توان از مسائل سیاسی جدا کرد. دقیقا مشابه اتفاقی که در هفته‌های گذشته افتاد (بروز ریسک‌های سیستماتیک) و جریان معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار داد. در هفته گذشته انس به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به تبع آن نفت خام هم در مسیر صعودی گام برداشت. تاثیر این مهم در معاملات بورس تهران قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران عمدتا دارایی‌های خود را به دارایی‌های امن تبدیل کنند. در این میان، فعالان بازار سرمایه نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیستند. بازارهای جهانی با ریزش‌های زیادی رو به رو شده و طبیعتا موج این ریزش‌ها به بازار سرمایه کشور خواهد رسید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اخبار مثبتی که از سوی سازمان بورس برای صندوق‌ تثبیت با محوریت تزریق پول به بازار منتشر شد تاثیر خود را در روند معاملاتی هفته گذشته، گذاشت از اکنون به بعد نیز آنچنان قدرت و برندگی برای بازار  ندارد.

عصاری با اشاره به انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها بیان کرد: هر چند گزارش‌های ۶ ماهه منتشر شده در چند وقت اخیر حاوی نکات مثبت متعددی است اما بعید به نظر می‌رسد که این مهم بتواند باعث ایجاد تحرک جدی در بازار سهام شود.

وی افزود: هفته پر تنش و احتمالا منفی پیش‌روی بازار سرمایه قرار دارد. مگر این که اخبار خاصی به منظور حمایت از بازار از داخل کشور مخابره شود. اخبار سیاسی مبنی بر پایان جنگ فلسطین و اسرائیل (که بعید به نظر می‌رسد) می‌تواند تاثیر بسزایی در جریان داد و ستدهای بازار سهام داشته باشد. در هفته آینده سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت دارایی‌های امن همچون طلا، سکه و دلار حرکت خواهند کرد. این رویداد می‌تواند تا حد زیادی در میل بازار سهام به سمت ریزش اثرگذار باشد.

ریسک و فرصت‌های پیش روی بورس

الهه ظفری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز می‌گوید: تحت تاثیر رکود اقتصادی که اکثر بازارهای بزرگ دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، طی چند ماه اخیر شاهد نوسانات شدید و عموما کاهش قیمت‌ها در بخش صنایع کامودیتی محور هستیم و در حال حاضر در وضعیت شاخص‌های پیشران اقتصادی سیگنالی مبنی بر تغییر روند به وجود آمده مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم ثبات سیاسی در سطح جهان تصریح کرد: انتظار می‌رود بنا به وقوع رخدادهای مختلف، صنایع متفاوتی واکنش نشان دهند؛ برای مثال افرایش قیمت نفت تحت تشدید تنش‌های منطقه‌ای یا افزایش قیمت گاز فرصت‌های سودآوری در برخی از صنایع را افزایش خواهد داد.