شهر خبر

شلیک به مردی مثل خودت در«جنگ» درواقع خودکشی است!/ فرصت گفتگو با فیلم‌ها

شلیک به مردی مثل خودت در«جنگ» درواقع خودکشی است!/ فرصت گفتگو با فیلم‌ها

«فیلم‌ها به مردم این فرصت را می‌دهند که در کنار هم قرار بگیرند و درباره مشکلات با یکدیگر صحبت کنند. شاید به این نحو مشکلات بین مردم کمی کمتر شود؛ لااقل من می‌خواهم این را باور کنم.»

ایگور خرلاوموف کارگردان فیلم‌کوتاه پویانمایی «چکامه‌ای درباره میهن‌هایمان» از کشور روسیه که به بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران راه یافته است، درباره این اثر به خبرآنلاین گفت: خیلی وقت پیش ایده ساخت یک فیلم انیمیشن برایم به وجود آمد. من مدت‌هاست که به دنبال فرمی برای اجتناب از ترحم می‌گشتم، زیرا در اقدامات نظامی، هیچ چیز زیبایی وجود ندارد از همین رو یک جنگ تخیلی را در نظر گرفتم؛ جایی که دو دشمن شبیه به دو قطره آب می‌شوند. ایده اصلی فیلم این است که با شلیک به مردی مثل خودت، در واقع خودت را می‌کشی!
وی با اشاره به حضور فیلم خود در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: من فوق‌العاده خوشحالم که سهمی از این جشنواره فیلم کوتاه دارم! چون از مدت‌ها قبل با این رویداد آشنا بودم. فیلم‌های برگزیده دوره‌های گذشته جشنواره را دیده بودم و البته آرزوی شرکت در آن را هم داشتم. ضمن اینکه موضوعاتی که جشنواره به آن‌ها پرداخته، به دغدغه‌های من بسیار نزدیک است.
این کارگردان روس درباره شناخت خود از سینمای ایران هم گفت: سینمای ایران به طور کلی روی من به‌عنوان یک فیلمساز، تأثیر گذاشته است. مثلاً آثار عباس کیارستمی را دوست دارم، او خودش فیلم‌هایش را کارگردانی و مونتاژ می‌کرد، زیبایی فوق‌العاده کادر و سلیقه باورنکردنی از ویژگی‌های کار او بود. مخصوصاً اینکه من تحت‌تاثیر «طعم گیلاس» قرار گرفتم و در مجموع طرفدار فیلم‌های این کارگردان ایرانی هستم.
وی در پایان درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: می‌خواهم پیامی به مخاطبان فیلم‌های کوتاه بدهم و بگویم که دنیای ما پیچیده اما فوق‌العاده زیبا و متنوع است. فیلم‌ها به مردم این فرصت را می‌دهند که در کنار هم قرار بگیرند و درباره مشکلات با یکدیگر صحبت کنند. شاید به این نحو مشکلات بین مردم کمی کمتر شود؛ لااقل من می‌خواهم این را باور کنم.

شلیک به مردی مثل خودت در«جنگ» درواقع خودت را می‌کشی!/ فرصت گفتگو با فیلم‌ها


چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

۵۷۵۷