شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#طبیعی#قطر

ایران در حسرت مشتری توسعه گازی قطر؟

ایسنا: سخنگوی شرکت میتسویی گفت: ما همواره گفته‌ایم که سرمایه‌گذاری در هر گونه پروژه ال‌ان‌جی ارزشمند را بررسی خواهیم کرد و پروژه «نورت فیلد» یکی از این پروژه‌ها است.

ژاپن پس از بحران انرژی که سال گذشته در پی جنگ اوکراین به وجود آمد، به دنبال متنوع کردن منابع انرژی و امضای قراردادهای بلندمدت بیشتر برای گاز طبیعی مایع است تا نسبت به امنیت تامین انرژی، اطمینان حاصل کند.

نشریه اقتصادی نیک‌کی اوایل اکتبر گزارش کرده بود میتسویی سرگرم بررسی خرید سهمی در «نورت فیلد» در راستای یک کنسرسیوم ژاپنی است و شرکت JERA هم ممکن است مشارکت کند.

شرکت JERA که بزرگترین تولیدکننده برق و بزرگترین خریدار ال‌ان‌جی در ژاپن است، سرگرم مذاکرات مختلف با قطر به عنوان یک تامین‌کننده مهم ال‌ان‌جی است. سخنگوی این شرکت گفت: در خصوص توافق خرید بلندمدت برای خرید ال‌ان‌جی، شرکت JERA با تامین‌کنندگان مختلف از جمله قطر مذاکره کرده است اما توضیح بیشتری نداد.

ژاپن بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی جهان در سال ۲۰۲۲ بود. این کشور بخش عمده انرژی خود را از خاورمیانه وارد می‌کند. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در سفری که در ژوئیه به قطر داشت، با تحکیم روابط انرژی و همکاری اقتصادی با قطر، موافقت کرد.

شرکت «قطر انرژی» اعلام کرده که انتظار دارد قراردادهای خرید برای همه ظرفیت تولید پروژه «نورت فیلد» در سال ۲۰۲۳ امضا شود.

بر اساس گزارش رویترز، واحد بازرگانی JERA و ادنوک ژاز اعلام کرده‌اند که توافق ال‌ان‌جی به ارزش ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار امضا کرده‌اند.