شهر خبر

تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه ساخت / تسهیلات ارزان قیمت ۲۵ درصدی بخش مسکن

تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه ساخت / تسهیلات ارزان قیمت ۲۵ درصدی بخش مسکن

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد: شهرداری‌ها مکلف به تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه و تراکم ساخت برای محلات هدف مصوب هستند.

مراحل صدور پروانه ساخت مسکن ممکن است در هر کشور و منطقه متفاوت باشد، اما در کل عموماً شامل مراحل زیر است: بررسی محل و شرایط ساخت، طراحی و نقشه کشی، بررسی و اعتبارسنجی نقشه‌ها و پرداخت هزینه‌های مربوط.

در هر مرحله، ممکن است نیاز به ارائه مدارک و اطلاعات مختلف باشد که باید به دقت بررسی شوند. همچنین، ممکن است شرایط و مقررات مربوط به صدور پروانه ساخت در هر شهر متفاوت باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام تخصیص ۲۵ درصد تسهیلات ارزان‌قیمت به بافت فرسوده گفت: تخفیف، حق مردم است و همه حقوق مردم در بازآفرینی‌های شهری باید رعایت شود و طبق قانون، دستگاه‌ها مکلف به همکاری هستند.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه در بافت فرسوده، مشکل نوسازی مسکن وجود دارد گفت: تمامی حقوق مردم که در قوانین و اسناد بالادست در خصوص نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری آمده باید رعایت شود و شهرداری‌ها مکلف هستند همکاری و مشارکت لازم را در این زمینه داشته باشند.

آقای آیینی، افزود: حق مردم است که از تخفیف برخوردار شوند و طبق قانون، شهرداری‌ها مکلف به تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه و تراکم ساخت برای محلات هدف مصوب هستند. شهرداری‌ها می‌توانند سقف تخفیفات را ۱۰۰ درصد هم در نظر بگیرند و معادل آن را از دولت دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره برخورداری از تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی در بافت فرسوده گفت: ۲۵ درصد تسهیلات ارزان‌قیمت بخش مسکن باید به بافت فرسوده تعلق گیرد و برای استفاده از تسهیلات نهضت ملی در بافت فرسوده هیچ محدودیتی وجود ندارد.

آیینی گفت: در بخش اسکان موقت نیز، ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات ودیعه مسکن به صورت قرض‌الحسنه برای منازل مسکونی که تمایل به جابه‌جایی دارند پرداخت می‌شود و در بسته کلید به کلید هم دولت اراضی ملی و یا واحد مسکونی نوساز را با مردم در بافت فرسوده معاوضه، تهاتر و یا با ۴۰ درصد تخفیف واگذار می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در کشور شهرداری‌ها و شورای شهر با نگاه مثبت به این قضیه ورود کنند و با اخذ مصوبه شورای شهر این تخفیف را صددرصد در نظر گرفته و روند صدور پروانه را به یک ماه کاهش دهند. این بزرگترین تشویق برای مردم و جامعه هدف نوسازی است که بافت فرسوده خود را نوسازی کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف هستند قبل از نوسازی، انشعابات را حفظ کنند و انشعابات اضافه شده را بعد از نوسازی، خارج از نوبت برقرار کنند. این مساعدت‌ها می‌تواند موجب شود سازنده برای ساخت و سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده تشویق شود.