شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه#حماس

اولمرت: ناتو باید در نوار غزه وارد عمل شود

اولمرت: ناتو باید در نوار غزه وارد عمل شود

ایسنا نوشت: ایهود اولمرت در مصاحبه‌ای با بیان اینکه نتانیاهو باید برود، گفت: وقتی جنگ با حماس تمام شود، مداخله ناتو می‌تواند در نوار غزه صورت گیرد و امور به تشکیلات خودگردان سپرده شود.

ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه خود با روزنامه تلگراف گفت: حمایت بین‌المللی برای ایجاد نوعی زندگی عادی در غزه ضرورت دارد مانند اینکه نیروهای ناتو وظیفه آماده کردن سپردن کنترل نوار غزه را به تشیکلات خودگردان به دست بگیرند.

وی افزود: به نظرم در حال حاضر پیشنهاد می‌کنم که تلاشی برای ایجاد یک نیروی مداخله بین‌المللی که کنترل غزه را به دست بگیرد، انجام شود. شاید نیروی مداخله جویانه ناتو نوار غزه را به منظور تثبیت آن و بازگرداندن آن به نوعی زندگی عادی تحت کنترل در آورد. جامعه بین‌الملل باید مقدار قابل توجهی تلاش و پول را برای آغاز بازسازی غزه صرف کند.

اولمرت با اشاره به نتانیاهو به عنوان نخست وزیری که بیشترین دوران زمامداری را در کابینه رژیم صهیونیستی دارد و اکنون با بدترین شکست و ناکامی امنیتی روبرو شده، گفت: آینده سیاسی او بسته شده و میراثش نابود. نتانیاهو رفته است. اصلا مهم نیست که او چقدر در این سمت می‌ماند او رفته و میراثش به طور کامل شکست می‌خورد.

اولمرت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش‌های به شدت تفرقه افکنانه نتانیاهو در ایجاد تغییرات در سیستم قضایی نیز گفت: وقتی گلدا مایر با حمله غافلگیرانه جنگ یوم کیپور روبرو شد، در زمینه امنیت و روش‌ها سوابق خوبی داشت. اما نتانیاهو اینچنین نیست و در هر بخشی از مدت زمان نخست وزیری خود مشکلاتی ایجاد کرده است.

اولمرت همچنین گفت: اشتباه وحشتناک نتانیاهو، تصمیمش برای ترغیب حماس برای منافع سیاسی کوتاه مدت خود بود و در عین حال تشکیلات خودگردان را که می‌توانست شریک معتبری برای از سرگیری مذاکرات صلح باشد، به حاشیه کشاند. وقتی در سال ۲۰۰۹ جای من را گرفت، گفت که اولویت نخستش از بین بردن حماس است و در نهایت برخلافش را عمل کرد. او تلاش کرد تا محمود عباس‌، رئیس تشکیلات خودگردان و تشکیلاتش را از بین ببرد چون آنها شاید شریک بالقوه مذاکرات صلح می‌شدند که نیازمند سازش سیاسی بود.

وی ادامه داد: نتانیاهو در نهایت به سمت ترغیب حماس رفت چون آنها هرگز شریکی برای مذاکره نبودند و این اشتباه وحشتناکی بود.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خود به این نکته اشاره کرد که «اسرائیل شاید به دنبال ترور رهبران حماس باشد» که خارج از اراضی اشغالی هستند مانند اسماعیل هنیه که ریاست دفتر سیاسی حماس را در قطر دارد.

وی گفت: از منظر تاریخی، ما به این افراد بدون توجه به اینکه کجا بوده‌اند، شاید در بخش‌های مختلفی از جهان، دسترسی داشته‌ایم.

اولمرت همچنین در پاسخ به سوالی درباره خطر پیوستن ایران به درگیری اراضی اشغالی نیز گفت‌، شک دارد که ایران به صورت مستقیم در این درگیری حضور داشته باشد «مگر آنکه از جانب روسیه تاییدیه بگیرد. مسکو با تهران در حال ایجاد یک ائتلاف نزدیک امنیتی است. فکر می‌کنم ایران جراتش را ندارد که بدون همکاری ضمنی با روسیه موشک‌های دور برد به سمت اسرائیل شلیک کند و شک دارم که پوتین نیز اجازه اینکار را بدهد. آنها شاید تلاش کنند تا از حزب‌الله برای استفاده از چنین موشک‌هایی بهره ببرند که مشکلی بزرگ برای اسرائیل است اما در حال حاضر دورنمای حضور ایران را در درگیری نمی‌بینم.»

310310