شهر خبر

ایده‌ای که تا فیلم نشد، کامل نشد!/ همه چیز داستان نیست

ایده‌ای که تا فیلم نشد، کامل نشد!/ همه چیز داستان نیست

محمد کچویی کارگردان فیلم کوتاه «پادبوره» از فیلم‌های راه‌یافته به بخش تجربی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است در سینما این نحوه قرار گرفتن تصاویر است که باید حسی را به مخاطب منتقل کند نه اینکه صرفا بخواهیم به داستان متکی باشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد کچویی کارگردان فیلم کوتاه «پادبوره» از فیلم‌های راه‌یافته به بخش تجربی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره اثر خود توضیح داد: این اثر دومین فیلم‌کوتاه من و اولین فیلم تجربی من محسوب می‌شود. کار قبلی ام یک فیلم داستانی بود. ایده فیلم «پادبوره» نزدیک به دو سال قبل در ذهنم شکل گرفته بود اما بخش‌هایی ناقصی داشت که تا زمانی که وارد پروسه ساخت نشدیم و فیلمبرداری را آغاز نکردیم، کامل نشد.

وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزود: ابتدا تصاویر اولیه‌ای را گرفتیم و بخش زیادی از تصاویر هم بعدتر توسط هوش مصنوعی ساخته شد. در واقع می‌توان گفت کلیت کار در مرحله تدوین شکل گرفت.

این کارگردان فیلم‌کوتاه درباره ورود خود به عرصه سینمای تجربی گفت: به طور کلی علاقه شخصی خودم سینمای تجربی است و از آنجایی که در حوزه تدوین فعالیت دارم، تأکید خاصی روی نقش تدوین در تولید یک اثر دارم. پیش‌تر یک فیلم داستانی ساخته بودم که از نگاه خودم تجربه چندان دلچسبی نبود. آن چیزی که به دنبالش بودم و می‌خواستم از طریق تصویر، ریتم و تمپو در روایت ایجاد کنم، احساس کردم در سینمای داستانی به دست نمی‌آورم. عقیده شخصی خودم این است که نحوه قرار گرفتن تصاویر است که باید حسی را به مخاطب منتقل کند نه اینکه صرفا بخواهیم به داستان متکی باشیم. به همین دلیل تصمیم گرفتم به سمت سینمای تجربی بیایم.

کچویی درباره سهم داستان در سینمای تجربی هم گفت: نمی‌توان گفت به‌طور کلی ضدقصه بودن فیلم تجربی، گزاره غلطی است و در عین حال هم نمی‌توان گفت که یک فیلم تجربی هیچ داستانی ندارد. همین فیلم «پاد بوره» که من ساخته‌ام، در خط اصلی خود یک داستان دارد و آن هم درباره فردی است که علاقه‌مند به رقص باله است اما اگر بخواهیم عمیق‌تر به این جریان نگاه کنیم، فیلم تجربی می‌تواند حالت‌هایی را بازنمایی کند که فراتر از قصه و روایت است.

کارگردان فیلم کوتاه «پاد بوره» درباره درک و دریافت مخاطب از این اثر توضیح داد: این سوالی است که مخاطب فیلم باید درباره آن صحبت کند. طبیعتا سطح اول داستان فیلم را همه درک می‌کنند اما با توجه به بازخوردهایی که تا به امروز گرفتم، هر کس به نسبت تجربیات خود در طول زندگی می‌تواند از لایه‌های دیگر فیلم هم درک و دریافت داشته باشد.

ایده‌ای که تا فیلم نشد، کامل نشد!/ همه چیز داستان نیست

وی درباره مخاطبان اندک فیلم‌های تجربی گفت: آنچه مشخص است، فیلم‌های تجربی مخاطبان خاص‌تری دارند که رغبت پیدا می‌کنند چنین فیلم‌هایی را تماشا کنند. مخاطبی که صرفا به‌دنبال یک درام و قصه مشخص باشد، طبیعتا نمی‌تواند با این جنس فیلم رابطه برقرار کند. فیلم‌های تجربی خیلی شخصی هستند که یا ریشه در ناخودآگاه فیلمساز دارند یا فیلمساز به‌واسطه آن می‌خواهد حسی را به مخاطبش القا کند.

کچویی ادامه داد: غالباً در فیلم‌های تجربی شاهد به تصویر کشیدن تصاویری هستیم که نمی‌توان با چشم دید. مسئله‌هایی مانند فروش و یا بازگشت سرمایه در سینمای تجربی، لااقل برای من دغدغه نبوده است. در فرآیند ساخت این اثر هم الویتم این بود که آنچه در درونم می‌گذرد را به تصویر درآورم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 2 آبان 1402 در حال برگزاری است.