شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن

اقتصاد سیاسی مانع عرضه زمین / زمین‌های محبوس عامل گرانی مسکن

اقتصاد سیاسی مانع عرضه زمین / زمین‌های محبوس عامل گرانی مسکن

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن اعلام کرد: اگر روند عرضه و تقاضای زمین متناسب بود، الان نباید شاهد سهم ۶۰ درصدی قیمت زمین در هزینه تمام شده یک واحد مسکونی می‌بودیم.

تامین زمین برای مسکن مردم یکی از چالش‌های اصلی دولت سیزدهم بود. با ارائه وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، مشکلات این طرح کم کم مشخص شدند. موضوع واگذاری زمین در پروژه نهضت ملی مسکن از موارد بسیار مهم است زیرا قیمت زمین سهم عمده‌ای در هزینه تمام شده ساخت مسکن دارد. تاکنون وزارت راه و شهرسازی و دولت اقداماتی را برای تامین زمین شهروندان انجام داده‌اند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: اگر روند عرضه و تقاضای زمین متناسب بود، الان نباید شاهد سهم ۶۰ درصدی قیمت زمین در هزینه تمام شده یک واحد مسکونی می‌بودیم.

هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند بازار مسکن در سال‌های گذشته گفت: ما اعتقاد داریم، عرضه زمین در برخی از سال‌های گذشته به طور کامل متوقف بوده است. یعنی اینگونه نیست که همیشه عرضه متناسب با تقاضا داشتیم.

وی افزود: ما درحال‌حاضر برای کشاورزی هم زمین عرضه نمی‌کنیم، شما ببینید منابع طبیعی چقدر از اراضی که قابلیت کشت دارد را محبوس کرده است و حتی به صورت اجاره‌ای هم عرضه نمی‌کند.

مشکل زمین چگونه حل می‌شود

عباسی گفت: مساحت محدوده کلیه شهرهای کشور ۹ هزار کیلومتر مربع است که معادل ۰.۵ درصد از مساحت کل کشور است و ما از پهنه وسیع سرزمینی برای سکونت استفاده نکردیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن تاکید کرد: این ۰.۵ درصد از مساحت کشور اگر بشود ۰.۶ درصد ما می‌توانیم ۳.۶ میلیون قطعه زمین ۲۵۰ متری به مردم بدهیم و اصلا مسئله مسکن ما حل خواهد شد.

عباسی با اشاره به اقتصاد سیاسی که جلوی عرضه زمین را گرفته است، گفت: ما بدون انتقال مالکیت، زمین عرضه می‌کنیم و در پی واگذاری ما شرط ساخت مستتر کردیم. این بهترین شیوه عرضه زمین است که با هزینه صفر و بدون انتقال مالکیت به مردم زمین بدهیم.

این مقام مسئول گفت: ما در نهضت ملی مسکن زمین را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.