شهر خبر

اثر موقتی تزریق یک همت به بورس/کمک گزارش‌های ۶ماهه به بازار سرمایه

اثر موقتی تزریق یک همت به بورس/کمک گزارش‌های ۶ماهه به بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق یک‌همت منابع از سوی صندوق توسعه ملی تغییر روند خاصی را در بازار ایجاد نمی‌کند، شاید مقطعی در حد یکی دو روز جو روانی ایجاد شود اما اثر بلند مدت ندارد.

بورس اوراق بهادار یک بازار مالی است که در آن اوراق بهادار مانند سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه، و سایر ابزارهای مالی خرید و فروش می‌شوند. این بازار به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به تبادل اوراق بهادار و انجام معاملات مالی بپردازند. بورس‌ها نقش مهمی در افزایش شفافیت و اثربخشی بازارهای مالی دارند و نرخ‌های اجرایی و ارزش اوراق بهادار را تعیین می‌کنند.

 پس از اتمام معاملات روز گذشته شاخص کل با افزایش ۱۳۱ هزار واحد مثبت به ۲ میلیون و ۳۱ هزار واحد رسیده و شاخص هم وزن با افزایش ۳ هزار و ۱۶۸ واحدی همراه بود که منجر شد در ایستگاه ۶۹۰ هزار واحد توقف کند.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: بازار روز گذشته رکودی بوده و همچنان بورس درگیر رکود، ارزش معاملات و فعالیت پایین است. از طرفی مثبتی که در روزهای قبل شاهد بودیم کم‌رنگ شد و به نظر می‌رسد که فعلاً در همین محدوده‌های فعلی قرار بگیریم. دراین‌بین باتوجه‌به انتشار گزارش‌های ۶ماهه آن صنایعی که گزارش‌های خوبی منتشر می‌کنند را می‌توان به‌عنوان پیشتاز معرفی کرد. صحبت‌های شنیده می‌شود که صنعت بانک در شرف انتشار گزارش‌های خوب است همچنین صنعت غذایی و دارویی هم محتمل است که گزارش خوب منتشر کنند.

نوید+قدوسی

 این فعال بازار سهام گفت: در مورد شرایط بازار تا پایان سال همه چیز به جهت انتظارات تورمی، نرخ ارز و بهره بستگی دارد که به کدام سمت حرکت می‌کند. اگر شرایط فعلی (قدرت کنترل بانک مرکزی در بازار ارز و هدف‌های بالایی نرخ بهره) ادامه یابد، در کلیت بازار به سختی رشد معناداری را شاهد خواهیم بود. از طرفی در تک سهم‌ها و شرکت‌های که به هر دلیلی رشد سودآوری دارند افزایش قیمت محتمل است.

 وی ادامه داد: البته اگر اتفاقی رخ دهد که بار دیگر انتظارات تورمی تحریک شود و نرخ ارز روند صعودی در پیش بگیرد یا اینکه بانک مرکزی هم از سیاست انقباضی خود عقب‌نشینی کند، همچنین پول جدید تزریق شود و نرخ رشد نقدینگی افزایش یابد از جمله محرک‌هایی هستند که بازار تا پایان سال حرکتی داشته باشد.

 قدوسی در پایان با اشاره به تصمیم اخیر صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه جهت حمایت از بورس بیان کرد: هزار میلیارد تومان رقم قابل‌توجهی نیست. چراکه گزارش‌های هفتگی بازار را که از جانب شرکت بورس منتشر می‌شود نمایانگر خروج پول یا تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در مقیاس هفتگی اعداد بالایی هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین تزریق یک‌همت منابع از سوی صندوق توسعه ملی تغییر روند خاصی را در بازار ایجاد نمی‌کند، شاید مقطعی در حد یکی دو روز هم جو روانی ایجاد شود هم اینکه خریدهای این صندوق‌ها در برخی نمادها فعال شوند تا تأثیر مقطعی گذرایی را شاهد باشیم. درهرحال به نظر نمی‌رسد در روند یا شکل‌گیری بورس تأثیر معناداری بگذارد.