شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت طلا#نفت#قیمت#طلا#اوج#گرفت#نرخ#نفت#نگران‌کننده

قیمت طلا اوج گرفت / نرخ نفت نگران‌کننده شد

قیمت طلا اوج گرفت / نرخ نفت نگران‌کننده شد

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳( ۲۶ مهر ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

شرکت سازنده تجهیزات نیمه هادی ASML Holding NV (یک شرکت چند ملیتی هلندی است که در سال ۱۹۸۴ تأسیس شد و متخصص در توسعه و ساخت سیستم‌های فوتولیتوگرافی است. درحال‌حاضر بزرگترین تأمین‌کننده سیستم‌های فوتولیتوگرافی عمدتاً برای صنعت نیم رسانا و تنها تأمین‌کننده دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) در جهان است) روز چهارشنبه گزارش داد که درآمد سه ماهه سوم ۱.۹ میلیارد یورو (۲.۰۱ میلیارد دلار) مطابق با انتظارات تحلیلگران بود و گفت که انتظار دارد فروش سال ۲۰۲۴ تقریباً ثابت باشد. بر اساس داده‌های LSEG، تحلیلگران سود خالص بزرگترین شرکت فناوری اروپا را برای سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۱.۸۱ میلیارد یورو پیش‌بینی کرده بودند. رقم درآمد سال قبل از آن ۱.۷ میلیارد یورو بوده است.

 

با تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، امیدها برای حل دیپلماتیک پس از انفجار مرگبار در غزه بدتر شد،قیمت طلا به بالاترین سطح در چهار هفته گذشته رسید. طلا حتی با وجود اینکه داده‌ها نشان می‌داد فروش خرده فروشی ایالات متحده فراتر از همه پیش‌بینی‌ها بوده و تولید صنعتی در ماه گذشته تقویت شده است، افزایش یافت. این ارقام این موضوع را تقویت کرد که فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه دارد.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

OpenAI در حال ساخت ابزاری برای تشخیص تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی با درجه بالایی از دقت است. میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری سازنده چت بات محبوب ChatGPT و تولید‌کننده تصویر DALL-E، روز سه‌شنبه گفت که ابزار OpenAI در تعیین اینکه آیا تصویری که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است، ۹۹ درصد قابل اعتماد است یا خیر، در حال آزمایش است.

 

X، شبکه اجتماعی که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می‌شد، شروع به آزمایش هزینه اشتراک ۱ دلاری در سال برای حساب‌های وب جدید کرده است که مایل به ارسال یا تعامل با سایر کاربران هستند. این شرکت معتقد است که این حرکت ظرفیت کاهش هرزنامه، حساب‌های ربات خودکار و دستکاری خدمات خود را دارد. بر اساس پست وبلاگ X در روز سه شنبه، آزمایشی به نام "نه یک ربات" در نیوزیلند و فیلیپین راه‌اندازی شد. کاربرانی که تازه وارد هستند و هزینه‌ای را پرداخت نکرده اند، نمی‌توانند برخی از اقدامات را مانند نوشتن پست، لایک کردن، پاسخ دادن، یا نشانک‌گذاری در سایت انجام دهند.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

قیمت نفت روز چهارشنبه پس از تشدید تنش در خاورمیانه پس از کشته شدن صدها نفر در انفجار در بیمارستانی در غزه افزایش یافت و نگرانی‌ها در مورد اختلالات احتمالی عرضه نفت از منطقه را برانگیخت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۷۵ دلار یا ۲ درصد افزایش به ۹۱.۶۵ دلار در هر بشکه در ساعت ۰۶۰۹ GMT رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) ۱.۹۱ دلار یا ۲.۲ درصد افزایش یافت و به ۸۸.۵۷ دلار در هر بشکه رسید.

 

Amazon.com روز سه شنبه اعلام کرد که دارای ۱۰۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی Rivian است که در مسیرهای سراسر ایالات متحده و اروپا فعالیت می‌کنند. آمازون با تولیدکننده خودروهای الکتریکی Rivian همکاری کرده است تا حداقل ۱۰۰۰۰۰ ون تحویل الکتریکی را تا سال ۲۰۳۰ در خیابان‌ها قرار دهد. در ماه جولای، آمازون گزارش داد که بیش از ۵۰۰۰ ون از این قبیل دارد.