شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

جدال دو نیروی مخالف در بورس

فردای اقتصاد: قاسم آزاد در ابتدای صحبت‌های خود دلایل برگشت بورس به مسیر صعودی را عنوان کرد و به مسائلی همچون خبرهای حمایتی همچون تزریق ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت، انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه برخی شرکت‌ها، کاهش قیمت سهام به محدوده‌های ارزندگی و... اشاره کرد و در این میان اعتقاد داشت که متغیرهای کلانی همچون نرخ ارز، تلاش برای کنترل تورم، بازارهای جهانی و... نیز تا حدی اجازه شکل‌گیری روند صعودی قدرتمندی را به بورس نمی‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در بخشی از سخنان خود به بررسی مسئله بازارگردانی در بورس پرداخت و عنوان کرد که وجود بازارگردانی برای بازار سهام امری واجب است که می‌تواند از بروز مشکلات زیادی جلوگیری کند اما روند کنونی آن نیز با مشکلات زیادی مواجه است که می‌توان به ایستایی قواعد آن و نبود یک مسیر پویا اشاره کرد. وی افزود در شرایطی که ارزش معاملات در محدوده‌های پایینی قرار دارد، یک سفارش سنگین می‌تواند اثر بالایی در روند بازار ایجاد کند و این اتفاق بایستی مطابق با شرایط روز بازار تغییر کند.

در بخش دیگری از این گفتگو، آزاد در رابطه با ارزندگی بورس تهران در سطوح کنونی عنوان کرد که کلیت بازار سهام در حال حاضر در محدوده ارزندگی خود قرار دارد اگرچه در این میان برخی از سهام بالاتر از ارزندگی خود معامله می‌شوند و برخی نیز پایین‌تر از آن اما به طور کلی می‌توان گفت که محدوده ۱.۹۵ تا ۲.۱۵ میلیون واحدی برای شاخص کل بورس را می‌توان محدوده ارزندگی نامید. وی در ادامه افزود که وجود برخی تفکرات حاکم بر شرکت‌ها همچون نگاه نادرست به بنگاه‌هایی که حاشیه سود بالایی دارند، موجب شده است که نگرانی‌هایی در رابطه با آینده صنایع و شرکت‌ها وجود داشته باشد.