شهر خبر

توقف انتشار آمار قیمت مسکن / کارشناسان بی اطلاع هستند

توقف انتشار آمار قیمت مسکن / کارشناسان بی اطلاع هستند

قیمت مسکن در پایتخت طی یک ماه گذشته با کاهش ۶ دهم درصدی مواجه شد و به عقیده کارشناسان بازار وارد دوره رکود طولانی مدت شده است.

کاهش قیمت مسکن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حوزه املاک در ایران مطرح است. درچند ماه اخیر با توجه به رکود بازار مسکن، قیمت خانه در بسیاری از مناطق کشور کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند برای خریداران و فروشندگان مسکن تاثیرات مختلفی داشته باشد. به هر حال، باید توجه داشت که با توجه به شرایط مختلف، قیمت مسکن در برخی مناطق همچنان در حال افزایش است.

قیمت مسکن در پایتخت طی یک ماه گذشته با کاهش ۶ دهم درصدی مواجه شد و به عقیده کارشناسان بازار وارد دوره رکود طولانی مدت شده است.

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای‌عالی مسکن نرخ رشد قیمت مسکن پایتخت در شهریور ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۶ دهم درصد کاهش یافت.

بر اساس اطلاعات این گزارش در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به مرداد ماه بیشترین رشد قیمت مربوط به مناطق ۱۱، ۱۲ و ۷ با رشد ۹.۶ درصد، ۹.۴ درصد و ۸.۲ درصد بوده است. از طرفی بیشترین کاهش قیمت مسکن نیز مرتبط با مناطق ۲۲، ۱۸ و ۱۳ بود که معادل ۱۱.۸ درصد، ۹.۷ درصد و ۹.۴ درصد کاهش یافت.

در مناطق ۱، ۲ و ۳ که پیشران قیمت مسکن در تهران و کشور هستند نیز تنها افزایش قیمت ۴.۹ درصدی در منطقه یک اتفاق افتاده و مناطق ۲ و ۳ به ترتیب ۸.۴ و ۷.۴ درصد با کاهش قیمت مواجه شدند.

نمودار-قیمت

ساخت مسکن به کاهش قیمت ختم شد

در این راستا، علی نادری‌شاهی، کارشناس مسکن گفت: سرعت گرفتن نهضت ملی مسکن از عوامل اصلی روند کاهشی قیمت مسکن در شهر تهران است.

تحولات بازار مسکن به صورت رسمی منتشر نمی‌شود

وزارت راه و شهرسازی مدتی است به نقل از متولیان خود از کاهش قیمت مسکن صحبت می‌کند، اما خلأ آماری شکل‌گرفته سبب شده تا گزارش مستندی در این حوزه منتشر نشود و گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای‌عالی مسکن تنها گزارش مستند ارائه‌شده در این حوزه است.

پیشتر وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به صورت ماهانه با اتکا به اطلاعات معاملاتی مسکن در پایتخت، قیمت مسکن و تحولات بازار واحدهای مسکونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می‌کردند، اما از سال پایانی دولت دوازدهم روند انتشار آمار متوقف شد و همچنان این اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار نمی‌گیرد.