شهر خبر

ردپای سرهنگ اسرائیلی در خاطرات آیت الله هاشمی

ردپای سرهنگ اسرائیلی در خاطرات آیت الله هاشمی

شرق بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی در سال 79 را منتشر کرده است.

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز بیست و چهارم مهر جزییاتی تداوم درگیری‌ها با اسراییل، گروگان گرفتن یک افسر اسراییلی و انتفاضه فلسطین نوشته‌است.

متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

با معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص‌ مصلحت‌ نظام] جلسه داشتم. مذاکرات بر سر طرح‌ها و برنامه‌های پتروشیمی بود. معاونان، اعتبار و اختیارات بیشتر می‌خواهند.

عصر عقد ازدواج فرزند [آقای حیدری]، یکی از کارکنان مجمع [تشخیص‌ مصلحت‌ نظام] را بستم و مصاحبه‌ای با آقایان [حمید] آخوندی و [علیرضا] جلالی، [تهیه‌کنندگان تلویزیون] برای سریال «انقلاب تنها» داشتم. سؤالاتی از مسائل مهم صدور انقلاب و گروه‌ها و جریانات و دخالت‌های خارجی‌ها داشتند.

شب در دفترم ماندم. تا ساعت دوازده با اینترنت کار کردم. مسئله انتفاضه فلسطین، همچنان در رأس مسائل جهان است. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که یک سرهنگ اسرائیلی را اسیر کرده است؛ خبر مهمی است. اسرائیل تلاش دارد، بقبولاند که این شخص در سوئیس با کمک ایران ربوده شده، ولی حزب‌الله می‌گوید، او را در لبنان بازداشت‌ کرده و او با پاسپورت جعلی به لبنان آمده بوده. بحث دربارۀ کنفرانس شرم‌الشیخ که بناست فردا با شرکت [بیل] کلینتون [رئیس‌جمهور آمریکا] و [حُسنی] مبارک [رئیس‌جمهور مصر]، [ایهود] باراک [نخست‌وزیر اسرائیل]، [یاسر] عرفات [رئیس دولت خودگردان فلسطین]، [کوفی] عنان [دبیر کل سازمان ملل] و [خاویر] سولانا [مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] تشکیل شود و گمانه‌زنی‌ها زیاد است. امروز باران خوبی داشتیم؛ بحمدالله

۲۷۲۱۹