شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#سالار#قیمت مسکن#ایران

قیمت مسکن در سریال پدر سالار سانسور شد /قیمت مسکن در سال ۱۳۷۲ چقدر بود؟

خبرآنلاین: سریال پدرسالار که اوایل دهه هفتاد از صدا و سیمای ایران پخش شده است، در سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۴ ساخته شده است.

این سریال به موضوع مهم تغییر سبک زندگی در جامعه‌ی سنتی ایران می‌پردازد و محور روایت عروس تازه‌ای است که زندگی در خانه‌ی پدر همسرش را نمی‌پذیرد اما به دلیل بحران مالی و اقتصادی و گرانی ودیعه مسکن و ... با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند .در بازپخش این سریال از شبکه ای تلویزیونی، وقتی عروس و داماد برای رهن خانه‌ای به مشاور املاک مراجعه می‌کنند، قیمت اعلامی از سوی مشاور املاک سانسور می‌شود . این موضوع زمینه را برای پرداخت جدی پیرامون قیمت مسکن و تورم در افکار عمومی ایجاد کرد.نکته اینجاست که در همین صحنه داماد خطاب به عروس می‌گوید «تو می‌خواهی این پول را بدهی؟» این بدان معناست که قیمتی که امروز برای افکار عمومی بسیار پایین است، آن روز قیمت بالا و دور از دسترس یک خانوار تازه تشکیل بوده است.

قیمت مسکن در سال ۱۳۷۲ چقدر بود؟

بررسی بولتن اقتصاد مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن وشهرسازی نشان می‌دهد متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در تهران معادل ۵۱۶ هزار ریال بود که منطقه ۳ با ۸۹۱ هزار ریال بیشترین قیمت و منطقه ۱۸ با ۳۲۱ هزار ریال کمترین قیمت را داشت. شاید امروز قیمت ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان برای خرید هر متر مربع خانه قیمتی رویایی و درو از دسترس باشد اما در سال ۱۳۷۲ این قیمت، قیمتی متعادل و معمولی محسوب می‌شد.

برای درک بهتر این عدد بهتر است از میزان حداقل دستمزد در سال ۱۳۷۲ مطلع باشید. طبق آمارهای موجود حداقل دستمزد در این سال برای کارگر حدود ۸۹۸۲ تومان بود. نرخ تورم نیز در این سال در حدود ۲۲ درصد بوده است .

دیالوگ‌های به جا مانده در سریال پدرسالار نشان می‌دهد حتی در سی سال پیش نیز مسکن دغدغه بزرگ طبقه متوسط ایران بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد معادلات بازار مسکن در ایران از نیمه دوم سال ۱۳۷۳، یعنی زمانی که سریال پدرسالار در حال تولید بود، دستخوش تغییر شد. بررسی‌ها نشان از آن دارد که اولین موج افزایش قیمت مسکن در دهه هفتاد در پاییز ۱۳۷۳ از راه رسید و تا زمستان ۱۳۷۵ ادامه یافت . قیمت مسکن در زمستان سال ۱۳۷۵ به حدود ۱۴۶ هزار تومان در هر متر مربع رسیده بود. هر چند در این دوره زمانی قیمت مسکن به شدت افزایش یافت اما سپس تا زمستان ۱۳۷۷ روند کاهشی و باثبات داشته است.

اجاره خانه چقدر بود؟

این روزها افزایش شدید قیمت اجاره بها در کنار رکود شدید قیمت مسکن یکی از بزرگترین دغدغه‌ها در طبقه متوسط و طبقات ضعیف جامعه تبدیل شده و ارزان‌ترین خانه‌ها نیز رهن چند ده میلیونی و اجاره‌ی میلیونی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گزارش منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در این گزارش در زمینه اجاره‌بها آمده است در سال ۷۲ متوسط اجاره‌‎بهای یک متر مربع واحد مسکونی اعم از ویلایی و آپارتمانی در شهر تهران برابر با۲۴۴۷ ریال بود پایین ترین میزان اجاره بهای یک متر مربع مربوط به منطقه ۱۸ با۱۶۹۰ ریال و بالاترین آن مربوط به منطقه ۳ برابر با ۳۷۰۸ ریال بوده است.