شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#غزه#حماس

پنج سناریوی احتمالی پس از عملیات زمینی در غزه از نگاه وال استریت ژورنال

پنج سناریوی احتمالی پس از عملیات زمینی در غزه از نگاه وال استریت ژورنال

ایسنا نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به نوار غزه برای تحقق یک هدف واضح یعنی نابودی قدرت حماس در غزه آماده می‌شود، اما نمی‌داند که بعد از آنچه اتفاقی می‌افتد. سناریوهای خوبی برای بعد از عملیات زمینی در غزه وجود ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اظهارات یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشستش با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تل‌آویو را یادآور شد که گفته بود: ما به حکمرانی حماس در غزه و توانایی‌های نظامی حماس پایان می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که این تهدید در مرزهای ما وجود ندارد.

این روزنامه نوشت، رهبران صهیونیست باید جواب این سوال مهم را بدهند که بعد از حماس چه اتفاقی می‌افتد. در رابطه با آنها جایگزین‌های خوبی وجود ندارد. مسؤولان کنونی و سابق صهیونیست معتقدند که جایگزین‌های خوبی وجود ندارد و سناریوهای بعد از عملیات زمینی شامل اشغال مجدد غزه توسط رژیم صهیونیستی و عقب نشینی کامل بعد از جنگ و اجازه دادن به فلسطینی‌ها برای اداره امور خود است.

این روزنامه نوشت، مجازات عاملان حمله به شهرک‌های غلاف غزه که به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی منجر شده است برای بسیاری در اراضی اشغالی از دانستن اینکه بعد از حماس چه اتفاقی خواهد افتاد، مهم‌تر است.

یاکوب ناگل که قبلا مشاور امنیت داخلی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده و با مسؤولان دولتی در تماس است، گفت: من توجهی به این مساله ندارم. مهم این است که به این مشکل پایان بدهیم و بعد از آن می‌توانیم تصمیم بگیریم که چه کاری کنیم. اول باید فکر کنیم و سپس عمل کنیم. آنچه اخیرا اتفاق افتاد تمام قواعد بازی را تغییر داد.

این روزنامه نوشت، یکی از مسؤولان آمریکایی می‌گوید: اسرائیل باید به عواقب فکر کند و برای ورود به جنگی که هیچ استراتژی برای خروج از آن ندارد، عجله نکند. هیچ طرحی وجود ندارد. اگر حماس را از بین ببرید چه کسی این خلأ را پر خواهد کرد.

وال استریت ژورنال نوشت، رژیم صهیونیستی با حماس وارد چهار جنگ در نوار غزه شد، اما این بار این جنگ بسیار متفاوت است. این رژیم در گذشته نتوانست پیروزی سرنوشت سازی را در غزه به دست بیاورد و همواره با حماس به عنوان گروهی که باید آن را در مرزهای جنوبی خود بپذیرد یا دشمنی خطرناک که نمی‌تواند آن را از بین ببرد، برخورد کرد. طی ۱۶ سال از حکمرانی حماس در غزه رهبران صهیونیست توانستند به یک توافق با حماس برسند و این طرح را اجرا کنند که هدف این گروه برای نابودی رژیم صهیونیستی با به دست آوردن قدرت سیاسی و مسؤولیت‌های حکمرانی در غزه فراموش شود. برای همین این رژیم به غزه و کشورهای دیگر در منطقه اجازه داد تا میلیاردها دلار به غزه بدهند تا ساکنانش غذا، آب و انرژی داشته باشند.

این روزنامه نوشت، رژیم صهیونیستی به حملات بزرگ حماس با حملات نظامی برای تضعیف قدرت آن برای انجام حملات در آینده پاسخ داد. مسؤولان صهیونیست اسم این استراتژی را «چمن زنی» گذاشته‌اند و این راهی برای کاهش مشکلی است که نتوانسته مسائل اساسی را حل کند. تمام رهبران سیاسی صهیونیست این رویکرد را دارند. این مساله تا حد زیادی به دلیل کمبود جایگزین‌های بهتر است. حمله به صهیونیست‌ها منجر به تغییر این استراتژی شد و اکنون رژیم صهیونیستی آماده بزرگترین حمله نظامی به غزه است که هدف آن پایان دادن به حکومت حماس است. اگر این رژیم حماس را از بین ببرد یکی از گزینه‌ها این است که این رژیم نیروهای خود را برای اشغال مجدد غزه به این منطقه بفرستد. همانطور که در سال ۲۰۰۵ این کار را کرد. رژیم صهیونیستی برای چندین دهه کنترل غزه را در دست گرفت. در دهه‌ ۹۰ کنترل سیاسی نوار غزه را به فلسطینی‌ها واگذار کرد و تمام نیروهای نظامی خود و هزاران شهرک نشین را در سال ۲۰۰۵ از این منطقه خارج کرد. رژیم صهیونیستی تمایلی به اعزام نیروهای نظامی برای سلطه بر نوار غزه ندارد. ناگل گفت: نمی‌خواهیم بر غزه حکمرانی کنیم.

مایکل میلشتاین، افسر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: این طرح مشکل دارد. این طرح یعنی اسرائیل باید مسؤول دو میلیون نفر باشد که بیشترشان بسیار فقیر هستند و در نتیجه مقاومت بیشتری صورت خواهد گرفت و اوضاع بیشتر شبیه وضعیت عراق بعد از سال ۲۰۰۳ خواهد بود. زمانی که آمریکا کنترل این کشور را در دست گرفت. من فکر نمی‌کنم که اسرائیل بخواهد مجددا این وضعیت را ایجاد کند.

وال استریت ژورنال نوشت، طرح دیگری که توجه بیشتری به آن می‌شود این است که رژیم صهیونیستی حماس را از بین ببرد و از غزه خارج شود و به فلسطینی‌ها و حامیان آن اجازه بدهد که بعد از آن کنترل غزه را در دست بگیرند. این گزینه چالش‌های زیادی به همراه دارد که راه را به روی گروه‌های تندرو برای پر کردن خلأ قدرت هموار می‌کند.

یاکوف آمیدرور، مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: در سایه این سناریو اسرائیل از نوار غزه جدا خواهد شد و این مسؤولیت ما نیست و برعکس گذشته ما هیچ چیزی به فلسطینی‌ها در نوار غزه نخواهیم داد و باید خودشان نیازهایشان را برطرف کنند و اسرائیل تنها یک رابطه با غزه خواهد داشت و آن هم ممانعت از تلاش افراد برای دستیابی به قدرت نظامی در آنجا است.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، رژیم صهیونیستی همچنان مسؤول نظارت بر نوار غزه بر اساس قوانین قوانین بین‌المللی است و در صورتی که از زیر بار وظایف خود درباره تضمین دستیابی فلسطینی‌ها به غذا و آب و دیگر مسائل اساسی زندگی‌شان شانه خالی کند با انتقادات گسترده‌ای مواجه خواهد شد. احتمال سوم این است که این رژیم راه را برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین که مورد حمایت آمریکا است و در کرانه باختری حکمرانی می‌کند به غزه هموار کند.

کوبی ماروم، کارشناس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: این مساله به نفع اسرائیل است. گزینه سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین بر غزه بسیار بهتر از سیطره سربازان ما بر ۲.۲ میلیون نفر است. ما توجهی به این منطقه نداریم. تمام چیزی که می‌خواهیم یک وضعیت آرام برای مردم‌مان است.

وال استریت ژورنال نوشت، تشکیلات خودگردان فلسطین که ضعیف شده است از زمان بیرون راندن آن توسط حماس در سال ۲۰۰۷ دیگر به غزه باز نمی‌گردد. جای تردید دارد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بتواند قدرت خود را در نوار غزه تقویت کند. تلاش‌های سیاسی برای بازگشت عباس به غزه بارها شکست خورده است. تشکیلات خودگردان فلسطین محبوبیتی بین فلسطینی‌ها در کرانه باختری ندارد و به فساد و عدم کارآمدی مشهور است.

یائیر لاپید، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که اکنون رهبر اپوزیسیون این رژیم است، گفت: جامعه بین المللی احتمالا به کمک تشکیلات خودگردان فلسطین برای حکمرانی در یک دوره کوتاه نیاز دارد.

وی به شبکه سی ان ان گفت: یکی از چیزهایی که یاد گرفته‌ایم این است که نباید بدون داشتن استراتژی واضح برای خروج وارد یک عملیات نظامی شد. به نظر من استراتژی خروج ما از عملیات نظامی ایجاد راهی برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه است.

وال استریت ژورنال نوشت، احتمال دیگر این است که نیروهای حافظ صلح بین‌المللی کنترل غزه را به صورت موقت در دست بگیرند، اما مشخص نیست که از چه کشورهایی باشند. سناریوی پنجمی نیز وجود دارد. در این سناریو وضعیت انسانی در غزه بسیار وخیم می‌شود و باعث می‌شود تا غیرنظامیان به مصر فرار کنند.

دیانا بوتو، مشاور حقوقی سابق محمود عباس گفت: اسرائیل می‌خواهد بحرانی را ایجاد کند تا فلسطینی‌ها را مجبور کند که نوار غزه را تخلیه کنند. چیزی به اسم نابودی حماس وجود ندارد. حماس به منزله یک نماد برای غزه است. آنها خواهان کنترل بر غزه هستند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت، مصر و حماس نمی‌خواهند فلسطینی‌ها از طریق مرزها فرار کنند. بسیاری از ساکنان غزه نیز نگران این هستند که اگر آنجا را ترک کنند دیگر هرگز نمی‌توانند برگردند.

آمیدرور گفت: اسرائیل نمی‌خواهد فلسطینی‌ها را از نوار غزه طرد کند. ما آنها را مجبور به ترک غزه نمی‌کنیم. اگر بخواهند غزه را ترک کنند به آنها کمک خواهیم کرد و اگر این کار را بکنند هیچ‌کسی در اسرائیل برای آنها گریه نخواهد کرد.

311311