شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#وزارت

تخلف در اعلام قیمت خودروی وارداتی

تسنیم: روز گذشته سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در اطلاعیه‌ای قیمت علی‌الحساب ۶ خودرو را اعلام کرده است. براین اساس مشتریان می‌توانند از امروز ۲۳ مهرماه سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب نمایند.

در این اطلاعیه گفته شده، قیمت فروش محاسباتی علی الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده ،کرایه حمل و ... در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

علاوه بر این قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود و ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

 فروش علی‌الحساب ۶ خودرو درحالی از امروز آغاز شده که براساس دستورالعمل شورای رقابت باید خودروهای وارداتی با قیمت مصوب بفروش برسد. اما وزارت صمت در شرایط فعلی تصمیم گرفته تا قیمت شش خودرو را به صورت علی الحساب اعلام نماید، حال تکلیف مصرف کننده مشخص نیست که در زمان تعیین قیمت قطعی خودروها باید چه میزان مابه التفاوت پرداخت کند.

کسب اطلاع تسنیم از شورای رقابت حاکی است، هنوز سازمان حمایت حتی یک برگه در مورد قیمت محاسباتی خودروهای وارداتی به این شورا ارسال نکرده تا براساس آن کارگروه خودرو شورا، قیمت قطعی خودروها را تعیین کند. به نوعی سازمان حمایت به صورت غیر قانونی قیمت علی الحساب شش خودرو را اعلام کرده است که ممکن است نارضایتی خریداران را هم به وجود آورد.

البته تخلف در اعلام قیمت علی الحساب برای خودروهای وارداتی در حالی است که براساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت باید خودروها با قیمتی قطعی به فروش برسد همانند قیمت چانگان که در نهایت قیمت آن تعیین و به فروش رسید.

در دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت تأکید شده، بازار خودروهای سواری شامل تولیدی مونتاژی وارداتی انحصاری تشخیص داده شده و مشمول این دستورالعمل هستند. بر همین اساس مبنای تنظیم خودرو براساس ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتهاست که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود نتایج محاسبه در کارگروه ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و سپس توسط عرضه کننده اجرای آن لازم الاجراست.

محمد دودانگه نایب رئیس شورای رقابت در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا قیمت‌های علی الحساب مورد تایید شورا هست و چرا سازمان حمایت بدون نهایی شدن قیمت‌ها، قیمت علی الحساب را اعلام کرده است، گفت: ما براساس دستورالعمل عمل می‌کنیم و اعلام این قیمت‌ها به ما ربطی ندارد و باید از سازمان حمایت جویا شوید.

وی از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد و مرجع پاسخگویی به این موضوع را سازمان حمایت دانست.