شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#مسکن#بانک‌ها

سهم ۳۶۰ میلیاردی بانک‌ها در ساخت مسکن / تکلیف بانک مرکزی چیست؟

سهم ۳۶۰ میلیاردی بانک‌ها در ساخت مسکن / تکلیف بانک مرکزی چیست؟

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها مکلف شدند ۳۶۰ هزار میلیارد به مسکن اختصاص دهند اما تنها ۲۰ درصد از این مهم را در نظر گرفتند.

یکی از مشکلات پروژه نهضت ملی مسکن در خصوص تامین منابع مالی، بحث پرداخت تسهیلات بانک‌ها است. طبق گزارش ها، تاکنون بانک‌ها عملکرد خاصی در رابطه با پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید مسکن ارائه نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها مکلف شدند ۳۶۰ هزار میلیارد به مسکن اختصاص دهند اما تنها ۲۰ درصد از این مهم را در نظر گرفتند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در کنفرانس راهبردهای اقتصاد مسکن، گفت: در برنامه هفتم موضوع مسکن را در دست داریم و سه قانون جهش تولید، مالیات بر خانه‌های خالی و ساماندهی اجاره بها را به دولت تحویل دادیم. در جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی نقش سیاست‌گذار و تسهیلگری دارد و بخش خصوصی مسکن می‌سازد. گاه می‌بینم وزارت راه نقش پیمانکار را ایفا می‌کند که نادرست است و باید بخش خصوصی در کشور مسکن بسازد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما نباید در کشور احساس کمبود مسکن کنیم. ۵ میلیون مسکن کم داریم و ۶ میلیون مستأجر و جوانان دم بخت درگیر مسکن هستند و کمتر از ۱ درصد بافت کشور مسکونی است. در کشور زمین و نیروی انسانی داریم و نباید در این شرایط باشیم.

وی گفت: برای ۲ میلیون واحد زمین در نظر گرفته شده است و باید در حوزه مسکن فکر نو داشته باشیم. این مهم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. بانک‌ها مکلف شدند ۳۶۰ هزار میلیارد به مسکن اختصاص دهند ولی تنها ۲۰ درصد از این مهم را در نظر گرفتند.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم پیشنهاد دادیم اگر تکلیفی بر بانک شد و انجام نداد، بانک مرکزی باید مدیرعامل را عزل کند و اگر این اتفاق نیفتد وی باید پاسخگو باشد. شرکت‌های حاضر در کشور هرسال توانشان ارتقا یافته و می‌توانند نیازهای کشورهای همسایه را نیز تأمین کنند و این فرصت باید برای شرکت‌های توانمند فراهم شود. جامعه مهندسین ما واقعاً رشد کرده‌اند و آزادراه تهران به شمال یکی از این مباهات است. باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم. تاکید دارم راه‌حل ساخت مسکن و گذر از مشکلات عمرانی بخش خصوصی است.