شهر خبر

نگاهی به نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس/افزایش تلفات آمریکا در اسرائیل/ هم‌نوایی کشورهای عربی برای ماندن فلسطینی‌ها در غزه

نگاهی به نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس/افزایش تلفات آمریکا در اسرائیل/ هم‌نوایی کشورهای عربی برای ماندن فلسطینی‌ها در غزه

نهمین روز جنگ در حالی آغاز شده که حماس با پیشنویس روسیه در شورای امنیت برای برقراری آتش بس موافقت کرده است.چین و روسیه دو عضو دائم سازمان ملل به همراه شورای همکاری کشورهای اسلامی و بخش زیادی از نهادهای بین المللی و حقوق بشری به دنبال آتش بس هستند. خبرآنلاین وقایع مهم نهمین روز جنگ را گزارش می دهد.

روز نهم جنگ اسرائیل و فلسطین با خبر ورود یک گروه از نیروهای امنیتی اسرائیل به مصر وارد مرحله جدیدی شد.مصر که از ابتدای جنگ، دیپلماسی فعالانه تری نسبت به عربستان و سایر کشورهای عربی برای توقف گلوله باران غزه داشته، به نظر می رسد از جایگاه مهمترین نسبت به دیگر کشورها در کنار امریکا برای میانجی گری برخوردار است. چه آنکه دیروز خبر رسید که مذاکرات اسرائیل و عربستان برای عادی سازی روابط نیز تحت تاثیر جنگ، متوقف شده است. همه این احتمالات در حالی است که اسرائیل عملیات نظامی زمینی به غزه را به دلیل شرایط جوی به تاخیر انداخته است و هشدار ارتش این کشور برای خروج بیش از یک میلیون ساکن غزه به سمت صحرای سینا که هم مرز با مصر است.

در ادامه تلاش‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل به نوار غزه، روسیه به دنبال تصویب آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل است.یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت به شبکه «الجزیره» گفت: ‌«روسیه از شورا می‌خواهد روز دوشنبه درباره آتش‌بس بشردوستانه بین حماس و اسرائیل رأی‌گیری کند» خبرگزاری «رویترز» هم گزارش داد که روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای شورای امنیت آماده کرده که ذیل آن از طرفین درگیر در نوار غزه خواسته می‌شود که فوراً درگیری‌ها را متوقف کنند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه شنبه به‌صورت تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره آخرین تحولات نوار غزه و تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری رایزنی کرد. بن‌فرحان همچنین از چین خواست به دلیل نقش خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، این شورا را به عمل به مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، با فشار برای توقف فوری عملیات نظامی و رفع محاصره غزه وادار کند.

وزارت دفاع سوریه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حمله اسرائیل به فرودگاه حلب، این فرودگاه به کلی از کار افتاده است.در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «دشمن اسرائیلی از سوی دریای مدیترانه در غرب لاذقیه در حمله هوایی فرودگاه بین‌المللی حلب هدف قرار داده است. این حمله خسارات مالی برجای گذاشته و فرودگاه را از کار انداخته است.»

نگاهی به نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس/افزایش تلفات آمریکا در اسرائیل/ هم‌نوایی کشورهای عربی برای ماندن فلسطینی‌ها در غزه

جو بایدن، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به طور جداگانه تماس تلفنی برقرار کرد.بنابر اعلام دفتر محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در گفتگو با جو بایدن خروج فلسطینیان از نوار غزه را کاملا رد کرده است.بنابر اعلام دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگو با جو بایدن گفته است که برای دستیابی به اهداف اسرائیل در مبارزه با حماس به «وحدت و عزم» نیاز است.

عربستان سعودی برای یک نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، یک گروه ۵۷ عضوی از کشورهای مسلمان را فراخواند. سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست به تشدید وضعیت نظامی در غزه و اطراف آن و همچنین شرایط وخیم‌تر که جان غیرنظامیان و امنیت و ثبات کلی منطقه را به خطر ‌می‌اندازد رسیدگی خواهد شد. این دیدار روز چهارشنبه در جده عربستان برگزار خواهد شد.پیشتر این ابتکار عمل از سوی وزارت خارجه ایران مطرح شده بود.

مشخص نیست هدف کشورهای عربی نگرانی از پذیرش آوارگان است و یا بر مقاومت مردم غزه تاکید دارند اما درخواست‌ها برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه یا راه فرار برای فلسطینی‌ها با تشدید درگیری بین اسرائیل و حماس، واکنش تند همسایگان عرب را در پی داشته است. مصر، تنها کشور عربی هم مرز با غزه و اردن که در مجاورت کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل قرار دارد، نسبت به اخراج فلسطینیان از سرزمین خود هشدار داده‌اند. عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر گفته: « این مهم است که مردم فلسطین در سرزمین خود ثابت قدم و حاضر بمانند.» ملک عبدالله، پادشاه اردن هم با هشدار نسبت به هرگونه تلاش برای جابه‌جایی فلسطینی‌ها از تمام سرزمین‌های فلسطینی یا آوارگی داخلی آنها، خواستار جلوگیری از سرایت بحران به کشورهای همسایه و تشدید مساله آورگان شد.

مصر همچنان پل ارتباطی اعراب با امریکا و اسرائیل است. در همین راستا یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور با مصر، اسرائیل و قطر همکاری می‌کند تا گذرگاه مرزی رفح از غزه به مصر امروز به مدت ۵ ساعت باز باشد.طبق گزارش‌ها واشنگتن با فلسطینی-آمریکایی‌ها در داخل غزه در تماس بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه تایید کرد که تعداد اتباع آمریکایی کشته‌شده در جریان عملیات مقاومت فلسطین، به ۲۹ نفر افزایش یافته است.به گفته وی، ۱۵ تبعه آمریکایی نیز از زمان عملیات طوفان الاقصی، هنوز مفقود هستند و سرنوشت آنها معلوم نیست.افزایش کشته های امریکایی ها واکنش وزیر خارجه این کشور را به دنبال داشت.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک سازمان ملل (UNRWA) هشدار داد که زندگی بیش از دو میلیون نفر به دلیل تمام شدن آب در غزه در معرض خطر است. به گفته این آژانس در بحبوحه محاصره غزه توسط اسرائیل، یک هفته است که هیچ کمک بشردوستانه‌ای وارد غزه نشده است. این آژانس همچنین گفت که پس از توقف کار نیروگاه آب غزه و شبکه عمومی آب، آب آشامیدنی و پاکیزه رو به اتمام است.

حملات و تهدیدات امنیتی از سوی اسلام گرایان در اروپا افزایش یافته است. این موضوع بی ارتباط با حمایت تمام عیار اروپا از اسرائیل و جلوگیری از هرگونه آتش بی نیست. در همین راستا یک روز پس از حمله «یک اسلام گرا» در شهر آراس فرانسه که با چاقو معلمی را با فریاد الله‌اکبر به قتل رساند، موزه لوور و کاخ ورسای، از بازدیدگان تخلیه و بسته شدند.یکی از سخنگویان پس از اعلام تعطیلی به خبرگزاری فرانسه گفته: «موزه لوور تهدیدی کتبی دریافت کرد مبنی بر اینکه خطری برای موزه و بازدیدکنندگان آن وجود دارد.» او ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم تا زمانی که بررسی‌های لازم انجام شود، آن را تخلیه و تعطیل کنیم.»

حزب‌الله هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی، گروه‌های وابسته به او با موشک‌های هدایت شونده و گلوله‌های خمپاره به مواضع اسرائیل در مزارع اشغالی شبعا حمله کردند. ارتش اسرائیل گفته بود که موشک‌هایی از خاک لبنان پرتاب شده و در حال شناسایی مبدا آنها است. همچنین صبح روز شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که شبه نظامیانی که می‌خواستند از لبنان به اسرائیل نفوذ کنند را در یک حمله پهپادی کشته است.

سازمان بهداشت جهانی ضمن محکوم کردن فرمان اسرائیل مبنی بر تخلیه ۲۲ بیمارستان در منظقه شمالی نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حکم ارتش اسرائیل، درمان دو هزار بیمار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده است: «اجبار دو هزار بیمار به انتقال به جنوب غزه، جایی که در حال حاضر ظرفیت تمام تاسیسات بهداشتی و بیمارستان‌های آن تکمیل شده و از بستری این تعداد کثیر بیماران ناتوان است، می‌تواند با به مثابه حکم اعدام تلقی شود.»

ارتش اسرائیل همزمان در مرز سوریه و لبنان درگیری های جزئی دارد اما تلاش می کند در مرز سوریه از ورود شبه نظامیان جلوگیری کند. در این راستا ارتش اسرائیل اعلام کرد که با توپخانه‌های خود به بلندی‌های جولان در سوریه حمله کرده است. این حمله پس از دریافت هشدارهای هوایی در مناطقی که در نتیجه درگیری‌های سال ۱۹۶۷ به اسرائیل الحاق شده بود، انجام شد. در همین حال، ارتش اسرائیل تایید کرد که اجساد چند گروگان اسرائیلی را که در جریان حمله روزشنبه هفتم اکتبر حماس به دست این شبه‌نظامیان ربوده شده بودند، در نوار غزه یافته است.

تحلیل درباره عوامل خارجی موثر بر حمله حماس به اسرائیل در محافل داخل ایران ادامه دارد. عباس آخوندی در شرق نوشت: بی‌گمان روسیه تاکنون برنده اصلی این منازعه بوده‌ است؛ زیرا توجه‌ها از جنگ اوکراین به اسرائیل منتقل شد.بر اساس این گمانه، روسیه در واقع می‌خواست با دو کارت حماس و ایران هم‌زمان بازی کند. از سویی امکان موفقیت عملیات را برای حماس فراهم آورد تا پس از آن بتواند درباره مسئله حماس با اسرائیل وارد مذاکره شود و از سوی دیگر، با استفاده از کارت ایران توجه‌ها را از روسیه منحرف کند. امکان استفاده از کارت ایران با هوشمندی ایران و نبود شواهد میدانی از سوی غرب از حیز انتفاع افتاد؛ ولی کارت حماس همچنان در دست روسیه است.

روزنامه های نزدیک به حماس کوشش می کنند با برجسته سازی قدرت هم پیمانان مقاومت فلسطین،از حرکت اسرائیل به غزه جلوگیری کنند. در همین راستا کیهان نوشت: دست‌های گروه‌های مقاومت منطقه‌ای روی ماشه است و در صورت، اجرای سیاست زمین سوخته از سوی اسرائیل و عدم توقف ماشین تخریب دشمن در غزه وارد عمل خواهند شد. کما اینکه حزب‌الله لبنان آمادگی کامل خود برای ورود در جنگ با رژیم اسرائیل را نشان داده است. رژه نظامی جنبش مقاومت یمن در روزهای اخیر هم از این آمادگی خبر می‌دهد. کما اینکه نیروهای مقاومت در عراق و از جمله سپاه بدر هم رسماً در مورد ورود نظامی اعلام آمادگی کرده‌اند. ورود این نیروهای جهادی منطقه‌ای که می‌تواند عن‌قریب باشد تابع جمع‌بندی اتاق عملیات مشترک است.

در مقابل یکی از محورهای تحلیلی در محافل داخلی ایران، تبیین بازی دوگانه روسیه در جنگ اسرائیل و حماس است. روسیه با وجود مسئولیت دفاع از حریم هوایی سوریه، تاکنون واکنشی به حملات اسرائیل نداشته است. در همین راستا جمهوری اسلامی نوشت: روسیه که در باتلاق اکراین گرفتار است هرگز جبهه تازه‌ای به روی خود نمی‌گشاید به ویژه از نوع اسرائیل. اگر قصد تقابل با این رژیم را داشت، در سوریه که در دفاع هوایی مسئولیت دارد، اجازه نمی‌داد جنگنده‌های این رژیمِ موقتی این همه مراکز سوریه را بمباران کنند و به سلامت برگردند. باری، آن گزاره خبری منتسب به پوتین نمی‌تواند دقیق باشد که اگر بود باید شاهد محموله‌های کمک روس‌ها به فلسطین بودیم آن گونه که آمریکای جنایتکار، سفره جنایت مولود نامشروع را گسترده می‌کند. مبارزان فلسطین اما همه چیز را می‌دانند. به دست و بازوی خود نگاه کرده‌اند نه به راه‌های دور که روس‌ها برایشان کمک بفرستند.

بخش دیگری از تحلیل نخبگان داخلی کشور معطوف به وضعیت بعد از جنگ است. غالب تحلیل ها از تغییرات عمیق در سیاست خارجی کشورها برای حل مسالمت آمیز مسئله فلسطین حکایت دارد. احمد زیدآبادی در روزنامه هم میهن نوشت: به فرض آنکه اسرائیل موفق به برچیدن ساختارهای حکومت حماس بر نوار غزه شود و یا در این هدف ناکام بماند، آیا قرار است خاورمیانه به همان سبک و سیاق گذشته اداره شود و یا اینکه این ماجرای خونین تأثیری بر آیندۀ آن خواهد گذاشت؟ به نظر می‌رسد جنگ غزه به هر نتیجه‌ای که ختم شود، مسئلۀ فلسطین را دستخوش تحولی اساسی خواهد کرد. در واقع، تلفات جنگ در هر دو سوی جبهه، مردم منطقه و جامعۀ جهانی را متقاعد کرده است که ادامۀ وضع موجود، مخرب‌تر از آن است که قابل تحمل باشد. به همین دلیل نیز اغلب رهبران جهان بر لزوم احیای طرح صلحی که بتواند به وضعیت اسفبار کنونی خاتمه دهد، تأکید دارند.

۳۱۱۲۱۳