شهر خبر

از قیمت آخر برای خرید باشگاه منچستر تا جریمه احتمالی این دو بانک

از قیمت آخر برای خرید باشگاه منچستر تا جریمه احتمالی این دو بانک

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۲۳ مهر ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

ناظر بازار سهام کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که دو بانک سرمایه‌گذاری مستقر در هنگ کنگ دست به فروش کوتاه مدت زده‌اند که احتمالا منجر به جریمه‌های بی‌سابقه خواهد شد. سرویس نظارت مالی (FSS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو بانک سرمایه‌گذاری که نامشان فاش نشده است، به ترتیب معاملاتی به میزان ۴۰ میلیارد وون (۲۹.۵۸ میلیون دلار) و ۱۶ میلیارد وون انجام دادند.

 

اقتصاددانان و استراتژیست‌های بازار در حال پیش‌بینی اثرات موجی درگیری خاورمیانه در سطح جهان هستند و نسبت به این موضوع نظراتی دارند که آیا این وضعیت در کشورهای دیگر با ظرفیت افزایش فزاینده قیمت نفت و انتقال سرمایه به پناهگاه‌های امن کشیده می‌شود یا خیر. بن کیهیل، کارشناس ارشد برنامه امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ما به سمت یک تهاجم زمینی عظیم به غزه و تلفات جانی در مقیاس بزرگ پیش رفته‌ایم.. هر زمان که درگیری در این مقیاس وجود داشته باشد، واکنش بازار نیز شدید خواهد بود.»

 

روزنامه گاردین (The Guardian) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، روز جمعه قانون جدیدی را امضا کرد تا ساکنان مکزیکی کم درآمدی که در نزدیکی مرز زندگی می‌کنند، واجد شرایط دریافت نرخ شهریه در کالج‌های محلی خاص باشند. این قانون برای مکزیکی‌های کم‌درآمدی اعمال می‌شود که در ۴۵ مایلی (۷۲ کیلومتری) از مرز کالیفرنیا-مکزیک زندگی می‌کنند و می‌خواهند در یک کالج اجتماعی در کالیفرنیای جنوبی شرکت کنند. این یک برنامه آزمایشی است که سال آینده راه‌اندازی می‌شود و تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

 

شیخ جاسم بن حمد آل ثانی قطر به خانواده گلیزر که کنترل منچستر یونایتد Plc (MANU.N) را در دست دارند، اطلاع داده است که پیشنهاد خود را برای خرید این باشگاه نمادین فوتبال به بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش نخواهد داد. قطری‌ها بیش از ۵ میلیارد پوند (۶.۱ میلیارد دلار) برای این تیم پیشنهاد داده بودند، در حالی که ارزش فعلی آن در بازار ۳.۳ میلیارد دلار است. به گزارش برخی افراد که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند این پیشنهاد برای برآورده کردن خواسته‌های مالکان باشگاه، خانواده گلیزر، کافی نبود.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

یک مقام بانکی به رویترز گفت که بانک جهانی در حال بحث در مورد وام ۱ میلیارد دلاری به دولت افریقای جنوبی برای کمک به اصلاح بخش انرژی این کشور است، زیرا این کشور تلاش می‌کند بر قطعی برق بی‌سابقه‌ای که اقتصاد را فلج کرده غلبه کند. ماری فرانسوا ماری نلی، مدیر بانک جهانی افریقای جنوبی، در مصاحبه‌ای در نشست سالانه این بانک در مراکش گفت، این وام، که مستقیماً به دولت و نه به شرکت دولتی Eskom داده می‌شود، در دست بحث است.

 

نشست‌های سالانه یک هفته‌ای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در سایه خشونت‌های تازه خاورمیانه و میزبانی کشوری که هنوز پس از زلزله در حال بهبودی است، برگزار شد. موضوع مذاکرات در شهر مراکش در رابطه با چشم‌انداز اقتصاد جهانی تحت تاثیر بدهی، تورم و درگیری گرفته تا شکاف ثروت فزاینده بین کشورهای ثروتمند و فقیر و تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی متغیر بود.