شهر خبر

ضرر روزانه ۲.۸ میلیاردی به دخل شهرداری/ با این پول می‌توان هفته‌ای ۲ اتوبوس خرید

ضرر روزانه ۲.۸ میلیاردی به دخل شهرداری/ با این پول می‌توان هفته‌ای ۲ اتوبوس خرید

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش آمار فرار مسافران از پرداخت بلیت اتوبوس در تهران خبر داد.

‌با آغاز دوران کرونا و اعمال محدودیت‌ها، شاهد کاهش رفت و آمدها در سطح شهر بودیم. همین موضوع باعث شد تعداد افرادی که در ایستگاه‌های اتوبوس، بلیت مسافران را چک می‌کنند کاهش یابد زیرا حضور آنها به دلیل کاهش تعداد مسافران در آن مدت توجیه اقتصادی نداشت. اما درحال‌حاضر با عبور از شرایط سخت کرونا، جایگزینی برای این افراد در نظر گرفته نشده است و همین موضوع باعث افزایش آمار فرار افراد از پرداخت بلیت اتوبوس شده است.

مدیران شهری مدعی هستند مسافران اتوبوس روزانه ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان از پرداخت هزینه سفرشان فرار می‌کنند، درصورتی که اگر این پول به دخل شهرداری می‌رفت می‌توانست هفته‌ای دو اتوبوس برای تهران بخرد.

این هفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران آماری از فرار پرداخت بلیت اتوبوس در تهران داد. او مدعی شد که روزانه ۷۰ درصد فرار بلیت رخ می‌دهد.

به گفته جعفرتشکری هاشمی از تعداد ۲ هزار اتوبوس فعال تهران هزار مورد متعلق به بخش خصوصی و هزار مورد متعلق به شهرداری تهران( بی‌آر تی) است و هر دستگاه بی‌آر تی تقریبا هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند و مطابق با آمار روزانه ۷۰ درصد فرار بلیت رخ می‌دهد یعنی تراکنش بلیت انجام نمی‌شود که برای حل آن خرید تجهیزات در حال انجام است اما هر روز تاخیر، خسارت سنگینی را به شرکت واحد وارد می‌کند.

فرار بلیت روزانه چه خسارتی به تهران می‌زند؟علی‌اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره رقمی که بلیت ندادن مسافران اتوبوس به شهر تهران خسارت می‌زند، می‌گوید: میانگین نرخ بلیت در تهران ۴ هزار تومان است و روزانه یک میلیون مسافر از اتوبوس‌های دولتی استفاده می‌کنند که روزانه ۴ میلیارد تومان می‌شود و ۷۰ درصد این رقم حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

او درخصوص این که چرا پیش از این، این میزان فرار بلیت رخ نمی‌داد هم توضیح می‌دهد: ‌دلیلی که از سوی مسئولان شرکت واحد مطرح شده این است که پیش از این در ایستگاه‌های بی‌آر تی افرادی بودند که بلیت مسافران را کنترل می‌کردند. اما بعد از شیوع کرونا و افت شدید مسافران و سفرهای درون شهری حضور این ناظران توجیه اقتصادی نداشت و تعداد زیادی از آنها حذف می‌شوند و هنوز هم با گذشت دوران کرونا هنوز این افراد جایگزین نشده‌اند.

قائمی درخصوص این که با وجود این که مدت‌ها از دوران کرونا یا هک سامانه‌های شهرداری گذشته است و هنوز مدیران شهری برخی از کم کاری‌ها را ناشی ازکرونا یا هک می‌دانند هم می‌گوید: اینکه هنوز همان فضای کرونایی در این حوزه دنبال می‌شود، به نظر می‌آید بهانه‌ای برای پوشش کم کاری‌ها شده است.

رقمی که از سوی مدیران شهری به عنوان فرار بلیت مطرح می‌شود، رقمی معادل اعتبار لازم برای خرید دو اتوبوس در هفته است.