شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پول ملی

ثبات ارز در جهت تقویت پول ملی

ثبات ارز در جهت تقویت پول ملی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به جز این چند روز اخیر، چند ماهی است که شاهد ثبات در بازار ارز کشور هستیم و همین مسئله عصبانیت گروه‌های ضد انقلابی را هم در پی داشته است.

نرخ ارز در ایران نتیجهٔ تعامل بین عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضای ارز، سیاست‌های دولتی، تحولات اقتصادی، تحریم‌ها و عوامل بین‌المللی است. این نرخ به دو صورت "نرخ رسمی" و "نرخ بازار" وجود دارد.

نماینده مجلس گفت: چند ماهی بود که شاهد ثبات بازار ارز کشور بودیم اما اخیرا به دلایل غیراقتصادی با نوساناتی در بازار مواجه شده‌ایم.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به جز این چند روز اخیر، چند ماهی است که شاهد ثبات در بازار ارز کشور هستیم و همین مسئله عصبانیت گروه‌های ضد انقلابی را هم در پی داشته است.

وی افزود: رسانه‌های معاند همواره از موفقیت‌های ما عصبانی بوده و هستند و هرگاه آن‌ها از ما این شرایط ایجاد می‌شود؛ باید بدانیم که کارمان را درست انجام داده‌ایم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: چند روزی است که رسانه‌های بیگانه فضاسازی علیه بازار ارز ایران پرداختند و اخبار دروغی را مبنی بر ایجاد تلاطم در بازار ارز در ماه‌های آینده منتشر می‌کنند که پایه و اساس ندارد.

میرتاج‌الدینی گفت: آن‌ها سعی دارند با این کار امنیت روانی جامعه را هدف قرار دهند و به همین خاطر به انتشار اینگونه اخبار کذب می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در سایه دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی دارایی‌های بلوکه شده ما در کشور‌های مختلف وصول شده که نمونه اخیر آن را می‌توان در آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ۱.۷ میلیارد دلار در لوکزامبورگ مشاهده کرد و خوشبختانه این دلار‌های آزاد شده ثبات در بازار ارز کشور را به دنبال داشته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته در این چند روز اخیر به دلیل مسائل غیراقتصادی و ناشی از تحولات منطقه شاهد نوسانات نرخ ارز در بازار بودیم که موقتی است. این تغییرات نرخ ارز در بازار باعث سودجویی دلالان هم شده بود به نحوی که با نرخ‌سازی و ایجاد جو روانی سعی در کسب سود بیشتر داشتند و مردم را ترغیب به خرید می‌کردند.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: این روند افزایشی نرخ ارز خوشبختانه از اواخر هفته بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین عرضه ارز از سوی بازارساز متوقف شد و در حال حاضر شاهد روند کاهشی قیمت دلار هستیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس همچنین گسترش تعاملات اقتصادی با سایر کشور‌ها و به ویژه کشور‌های منطقه در آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف را موثر دانست و گفت: روند دیپلماسی دولت سیزدهم و بانک مرکزی در این خصوص نتیجه‌بخش بوده که همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در سایه آزادسازی این دارایی‌ها و تعادل بخشی به عرضه و تقاضای دلار در کشور و همچنین اجرای سیاست تثبیت بازار ارز از سوی بانک مرکزی، ارزش پول ملی نیز تقویت خواهد شد که نوید دهنده بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است.