شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روحانی#مجلس#اصلاح‌طلب

سیدمحمود علوی : ادمین‌های تلگرامی حامی دولت روحانی را بی‌دلیل دستگیر کردند و فشار آوردند که علیه من اقرار کنند!

سیدمحمود علوی : ادمین‌های تلگرامی حامی دولت روحانی  را بی‌دلیل دستگیر کردند و فشار آوردند که علیه من اقرار کنند!

آرمان ملی نوشت: اواخر اسفندماه سال 95 بود که تعدادی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند و این مساله آن زمان در جای خود بسیار سر و صدا به‌پا کرد. چنانکه بسیاری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم به پیگیری این مساله پرداختند و از علی لاریجانی رئیس مجلس وقت خواستند که به این موضوع ورود کند.

اما نکته اینجا است که دولت وقت حسن روحانی و به طور مشخص وزارت اطلاعات آن زمان، صراحتا و به طور عمومی واکنشی به این موضوع نداشتند. برای همین نمایندگان مجلس نیز حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر وقت اطلاعات را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند تا گره از مشکل ادمین‌های کانال‌های تلگرامی از جمله مجمع اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان نیوز و اصلاحات نیوز گشوده شود. پرونده‌ای که 9 متهم داشت و در همان ابتدا دو نفر با قید وثیقه آزاد شدند و برای هفت نفر دیگر نیز کیفر خواست صادر شد و با قید وثیقه آزاد شدند.

البته فروردین‌ماه سال 96 حسن روحانی در جایگاه رئیس‌جمهور بیان کرد: «یکی از شیوه‌هایی که برخی‌ها به کار می‌برند و امیدواریم دیگر به کار برده نشود این است که اگر کسی را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه می‌برند که دو شبی به قول برخی‌ها آب خنک مستحبی زندان را بخورد. حالا در شب تعطیلات پیش از عید، عده‌ای جوان را دستگیر کردند، من همان زمان از وزیر اطلاعات گزارشی خواستم. ایشان براساس اطلاعاتی که داشتند گفتند آنها جرمی مرتکب نشده‌اند. »

هر چند که آن زمان میان دولت و دستگاه قضائی به‌خاطر این مساله اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، اما دولت و مسئولان وقت نتوانستند در آن دوره کاری از پیش ببرند. البته این روند صرفا در دولت روحانی نبود و یکسال پس از روی کارآمدن دولت رئیسی نیز در 28 خرداد 1401 ادمین‌های سه کانال تلگرامی چند ثانیه، غیرمحرمانه و به اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و تشویش اذهان عمومی بازداشت شدند که شاید معروف‌ترین آنها علی قلهکی فعال رسانه‌ای بود. این در حالی است که هنوز هم قانون درست و مدونی در خصوص این نوع مواجه‌ها و برخوردها با فعالان فضای مجازی وجود ندارد که در نوع خود جای تامل دارد.

نیما کشوری که از فعالان سیاسی و رسانه‌ای و یکی از افرادی بود که در دستگیری دسته‌جمعی مدیران کانال‌های تلگرام نزدیک به اصلاح‌طلبان در اواخر سال 95 بازداشت شده بود و دهم مهرماه سال جاری در دریای خزر جان خود را از دست داد در همین راستا مراسم بزرگداشت این فعال رسانه‌ای، سیاسی، حقوق‌دان و عضو سابق شورای مرکزی حزب جمهوریت، با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی و اجرایی، دوستان سیاسی و حزبی نیما کشوری و چند تن از اعضای خانواده آن مرحوم، در مسجد مسلم‌ابن عقیل یوسف‌آباد برگزار شد.

وزیر سابق اطلاعات که به‌عنوان یکی از سخنرانان با بیان اینکه نیما کشوری به معنای واقعی یک «لر» بود، و « لر یعنی خالص، بدون شیشه خرده و با صفا»؛ گفت: « دولت تدبیر و امید رسانه‌ای نداشت. زمانی تلگرام ظهور کرد، جمعی از جوانان با ایمان وقتی مظلومیت این دولت را دیدند، در تلگرام کانال‌هایی راه‌اندازی کردند و از دستاوردها و عملکردهای دولت تدبیر و امید گزارش و خبر منتشر می‌کردند.» حجت‌الاسلام علوی در خصوص بازدداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی بیان کرد: « با این تصور که ما به این دوستان ادمین کانال‌های تلگرامی پول و اطلاعات می‌دهیم، در یک بامداد ریختند و حدود ۸ نفر از آن‌ها را دستگیر و راهی زندان کردند، بعد متوجه شدند که هیچ پولی و اطلاعاتی و خطایی در کار نیست. اعلام کرده بودند که یک شبکه را دستگیر کرده‌اند و برای آزادکردن آن‌ها گیر کرده بودند؛ لذا آن‌ها را تحت فشار قرار دادند که اقرار کنند از علوی پول گرفته‌اند. چند نفری از این جوانان مطالبی گفته بودند که زودتر آزاد شوند. نیما کشوری و یک دوست دیگرش مقاومت کردند و گفتند، چرا وقتی پولی نگرفته‌ایم باید اقرار دروغ بر علیه آقای علوی بکنیم؟. نیما کشوری محکم گفت من بی‌گناهم و باید آزاد شوم و حق ندارید آزادی من را به اعتراف تحت فشار موکول کنید. روحت شاد نیما کشوری. »

23302