شهر خبر

گفتگو با کارشناس حوزه فلسطین؛ موانع حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه چیستند؟

گفتگو با کارشناس حوزه فلسطین؛ موانع حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه چیستند؟

تسنیم نوشت: دبیر سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به شکاف عمیق در جامعه صهیونیستی و احتمال مقاومت گسترده فلسطینیان درکرانه باختری معتقد است ارتش رژیم صهیونیستی با موانع متعددی برای انجام یک نبرد زمینی در نوار غزه مواجه است.

« احمدرضا روح الله زاد» در ارتباط با سخنان « بنیامین نتانیاهو»  نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ناگزیر بودن ارتش این رژیم برای انجام عملیات زمینی در نوار غزه گفت: این رژیم در حال تجربه کردن مشکلات متعددی است. یکی اختلافات شدید داخلی است. بسیاری از نظامیان به دلیل کودتای قضایی که انجام شده از دستورات نافرمانی کرده‌اند و یا از سمت خود کناره گیری نموده و خلبانان این رژیم اعلام کرده‌اند در محل خدمت حضور نخواهند یافقت. این تمرد برای رژیم صهیونیستی یک معضل جدی به شمار می‌رود.  

دبیرسیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با تاکید بر این که اختلافات جامعه صهیونیستی را به دو قطب تقسیم کرده‌است، اظهار داشت: یک طرف می‌گوید تندروی‌ها و فشارهای بیرونی که کابینه افراطی فعلی آورده منشأ این درگیری‌ها شده و این در حالی است که به تازگی مصوب کرده‌اند حریدی‌ها ( یهودیان به شدت افراطی و بنیادگرا ) به خدمت سربازی نروند، حالا ما ( جریان غیرافراطی)  برویم برای اینها بجنگیم. اینان (تندروها ) مشکل به وجود آورده و آتش درگیری را شعله ور کرده‌اند لذا مشاهده می‌شود که اختلاف نظر در جامعه صهیونیستی به شدت رواج دارد.

وی با بیان اینکه مقاومت مسلحانه در کرانه باختری رود اردن به شدت جریان دارد، اظهار داشت: اکنون حدود ۶۰ درصد از نیروی نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری مستقر است لذا به منظور انجام یک عملیات نظامی در نوار غزه رژیم صهیونیستی ناچار است بخشی از نظامیانش را از کرانه باختری به مناطق مرزی منتقل کند و این موضوع می‌تواند به افزایش عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختر منجر شود.

روح الله زاد قدرت نظامی و عملیاتی « مقاومت» در نوار غزه را عامل بازدارنده دیگری در  انجام عملیات زمینی ارتش صهیونیستی در این باریکه دانست و تصریح کرد: اگر نظامیان رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کنند، مقاومت اسلامی در این منطقه دست و پا بسته نیست و بی کار نخواهند نشست. شما می‌دانید نظامیان رژیم صهیونیستی در جنگ ۵۰ روزه و هم در نبرد ۲۲ روزه تلاش کردند از طریق زمینی و دریایی وارد غزه شوند اما در تله‌های انفجاری و تونل‌ها گرفتار و بسیاری از نظامیان متجاوز کشته شدند. طی سالیان گذشته  مقاومت نشان داده که در حوزه طراحی عملیات، تسلیحات و تجهیزات و تاکتیک‌های  نظامی رشد و فزاینده‌ای کرده‌است و این یک تهدید جدی علیه تل آویو به شمار می‌رود.

این کارشناس تحولات حوزه فلسطین با تاکید بر این که صهیونیست‌ها در نبرد زمینی توانایی بالایی را ندارند، اظهار داشت: این رژیم پس از اینکه توافقنامه صلح با مصر امضاء کرد، به این نتیجه رسید که دیگر نبرد زمینی با محیط پیرامونی نخواهند داشت. بر این اساس ، راهبرد نظامی خود را بر تقویت نیروی هوایی استوار کرد. اکنون نیروی زمینی رژیم صهیونیستی توانمندی‌ها لازم برای انجام یک نبرد زمینی آن هم علیه جریان مقاومت شهادت طلب را ندارد. جریانی که کاملا بر محیط جغرافیایی خود تسلط دارد.

وی احتمال گشایش جبهه‌های جدید نبرد علیه نظامیان صهیونیستی را عامل بازدارنده دیگری در برابر تل آویو دانست و گفت: در صورت عملیات زمینی ارتش صهیونیستی در غزه این احتمال وجود دارد که نبرد از حوزه غزه فراتر رود و این در حالی است که حزب الله لبنان از طریق مصر هشدارهای لازم را در این زمینه به تل آویو داده‌است. ناگفته نماند این درگیری‌های که اخیرا در مناطق مرزی فلسطین اشغالی و لبنان رخ داد، حامل پیام خاصی بود که شیخ صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: آنانی که باید پیام این حرکت ( درگیری مرزی ) را دریافت کنند، آن را دریافت کرده‌اند. همچنین گروه‌هایی مانند انصارالله ( یمن ) حشدالشعبی ( عراق ) و سایر گروه‌های محور مقاومت اعلام کرده‌اند  در صورتی که نیروی زمینی ارتش اسرائیل وارد نوار غزه شود ما بیکار نخواهیم نشست حتی فراتر از این  هشدار داده‌اند چنانچه بازیگران و قدرت‌های فرامنطقه ‌ی وارد این معادله ( نبرد گروه‌های فلسطینی و ارتش صهیونیستی ) بشوند ما بیکار نخواهیم نشست و منافع آنها را به خطر خواهیم انداخت.

این کارشناس تحولات حوزه فلسطین با تاکید بر نگرانی رژیم صهیونیستی از پیامدهای عملیات زمینی در نوار غزه گفت: خبرهایی که از درون کابینه امنیتی تل آویو طی هفته جاری به بیرون درز کرده حاکی است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار نبرد به صورت محدود در باریکه غزه شده اما هشدار داده‌است اگر نبرد فراتر رود و وارد یک نبرد منطقه‌ای شویم، ما ( اسرائیل ) را تکه و پاره خواهند کرد.

روح الله زاد تصریح کرد: این نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی قادر به انجام عملیات نظامی در غزه نیست و اگر بخواهد دست به چنین کار بزند عملیاتش محدود خواهد بود چرا که عوامل و متغیرهای زیادی وجود دارد که جنگ زمینی را نه تنها یک نبرد پیروز برای اسرائیل ترسیم نمی‌کند بلکه شکست بیشتری برای تل آویو به نمایش می‌گذارد.

وی درباره مدت زمان عملیات طوفان الاقصی و کدام طرف این نبرد را پایان خواهد داد؟ گفت: در همان روزهای اول عملیات، مسئولان مقاومت اعلام کردند ما عملیات طوفان الاقصی را برای نبرد بیش از یک ماه طراحی و اجرایی کردیم. اینگونه نیست که مقاومت عقب نشینی کند یا تن به آتش بس بدهد. این یعنی یک نبرد فرسایشی و طولانی مدت برای رژیم صهیونیستی. با توجه به شرایط داخلی این رژیم، تحولات منطقه‌ای و جهانی اسرائیل توانایی یک نبرد فرسایشی را ندارد. اکنون شهرک‌های صهیونیست نشین به شهر اشباح تبدیل شده‌اند. این از لحاظ اقتصادی خسارت سنگینی به دنبال خواهد داشت. 

در سال ۲۰۰۰ چهار نظامی در جنوب لبنان کشته شدند و جنبش ۴ مادر در اسرائیل شروع و به سرنگونی دولت وقت تل آویو و خروج نظامیان صهیونیستی از جنوب لبنان منجر شد. اکنون اگر جنبش هزار مادر شروع شود چه بلایی می‌تواند بر سر دولت نتانیاهو در بیآورد؟ این نکته قابل تاملی است لذا تمام این مولف‌ها را باید در این نبرد دید، از این لحاظ بایستی گفت، مقاومت دست برتر را دارد و هرگاه اراده کند، این نبرد متوقف خواهد شد.

۳۱۱۳۱۱