شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#موبایل#کره جنوبی

گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟ / موبایل سامسونگ در کدام کشورها ساخته می‌شود؟

دیجیاتو: اگر برای خرید گوشی سامسونگ به بازار مراجعه کرده باشید، حتماً عباراتی مانند سامسونگ ساخت ویتنام، هند و کره جنوبی را از زبان فروشندگان شنیده‌اید. قطعاً این سؤال برایتان پیش آمده که گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟ پیش از پاسخ دادن به سؤال مطرح شده در بالا، باید به این پرسش پاسخ داد که اصلاً چرا گوشی سامسونگ در کشورهای گوناگون ساخته می‌شود.

پیشینه برند سامسونگ به سال ۱۹۳۸ بر می‌شود. در آن هنگام، سامسونگ به عنوان یک شرکت بازرگانی در کشور کره جنوبی فعالیت خود را آغاز کرد، اما با گذشت زمان، تغییرات زیادی را از سر گذراند و تقریبا از سال ۱۹۹۰، تمرکز خود را بر ساخت لوازم الکترونیکی قرار داد.

درحال‌حاضر سامسونگ، نامی مشهور در زمینه تولید گوشی موبایل، تبلت، انواع کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون و محصولات مشابه به شمار می‌رود. در این میان گوشی‌های سامسونگ فوق‌العاده محبوب و پرفروش هستند. بهره‌مندی از فناوری پیشرفته، کیفیت ساخت، دوام و طول عمر بالا، مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که سامسونگ را به غول تولیدکننده تلفن همراه تبدیل کرده‌اند.

علت تولید گوشی‌های سامسونگ در کشورهای مختلف

همان گونه که می‌دانیم و پیشتر نیز اشاره شد، سامسونگ اصالتاً یک مارک کره‌ای است، اما به علت میزان بالای تقاضای گوشی‌های این برند، شاهد ساخت آنها در سایر کشورها نیز هستیم. سامسونگ از تاسیس کارخانه در کشورهای مختلف، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ تامین نیاز بازار و کاهش هزینه‌های تولید.

نکته شایان ذکر این است که برخلاف تصور عموم، کمتر از ۱۰ درصد کل گوشی‌های سامسونگ در کره جنوبی مونتاژ می‌شوند؛ البته ساخت قطعات در این کشور انجام می‌گیرد که خاستگاه اصلی سامسونگ است. در بخش‌های بعدی به معرفی انواع گوشی سامسونگ از نظر کشور سازنده، خواهیم پرداخت.

گوشی سامسونگ ساخت هند

هند، کشوری است که نام آن در کنار بسیاری از برندهای تلفن همراه به چشم می‌خورد و بزرگترین تولیدکننده گوشی موبایل در جهان محسوب می‌شود. بیشترین میزان ظرفیت تولید انواع گوشی‌های سامسونگ نیز به هند تعلق دارد.

گفته می‌شود که فقط در یکی از کارخانه‌های هند (که در سال ۲۰۱۸ در شهر نویدا تاسیس شد)، ۱۲۰ میلیون دستگاه تلفن همراه در سال تولید می‌شود. گوشی‌های سامسونگ ساخت هند به کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، کشورهای غرب آسیا، اروپا و آفریقا صادر می‌شوند.

به طور کلی شرکت سامسونگ، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی هند انجام داده است؛ چرا که در بازار داخلی این کشور، تقاضای زیادی برای محصولات این شرکت وجود دارد. از طرفی واردات محصول به هند، هزینه مالیاتی زیادی دارد. در واقع سامسونگ با تاسیس شعبه در هند، قیمت گوشی‌های خود را در بازار این کشور کاهش داده و با کالاهای داخلی آن وارد رقابت شده است.

گوشی سامسونگ ساخت ویتنام

اغلب مدل‌های گوشی سامسونگ در ویتنام ساخته می‌شوند. این کشور نیز در طول یک سال، بیش از ۱۲۰ میلیون گوشی تولید می‌کند و بیشتر موبایل‌های سامسونگ موجود در بازارهای کشورهای اروپایی و آمریکایی، از ویتنام وارد شده‌اند.

درحال‌حاضر در استان نگوین کشور ویتنام، دو کارخانه اصلی برای تولید گوشی‌های سامسونگ وجود دارد، اما تعداد این کارخانه‌ها و میزان تولید محصول، رو به افزایش است. موبایل‌های سامسونگ ویتنامی، به خصوص در بازار ایران، بسیار پرطرفدار هستند.

ناگفته نماند که یکی از دلایل مهم تمرکز شرکت سامسونگ بر کشورهای هند و ویتنام، هزینه پایین نیروی انسانی و سایر هزینه‌های تولید است. در واقع مونتاژ گوشی در این کشورها، صرفه اقتصادی زیادی برای سامسونگ دارد.

گوشی سامسونگ ساخت اندونزی

کارخانه تولید گوشی سامسونگ در اندونزی در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. هدف از تاسیس این شعبه، برآورده کردن تقاضای بازار داخلی کشور اندونزی بود. گفته می‌شود که سالانه تقریباً ۸۰۰ هزار گوشی سامسونگ در اندونزی تولید می‌شود که اغلب آنها در داخل کشور به فروش می‌رسند.

گوشی‌های سامسونگ ساخت اندونزی، از نظر کیفیت ساخت و سایر قابلیت‌ها، هیچ تفاوتی با محصولات مشابه کره‌ای یا سایر کشورها ندارند، اما میزان تولید این گوشی‌ها، محدود است و مشاهده آنها در بازار ایران، بعید به نظر می‌رسد.

گوشی سامسونگ ساخت برزیل

وضعیت ساخت گوشی سامسونگ در برزیل نیز تا حدودی مشابه کشور اندونزی است. نکته جالب توجه این است که برزیل، یکی از قدیمی‌ترین خط تولیدهای سامسونگ را در جهان دارد. پیشینه تاسیس کارخانه و مونتاژ گوشی سامسونگ در این کشور به سال ۱۹۹۹ (تقریباً ۹ سال پس از تولید نخستین گوشی‌های سامسونگ در کره) بر می‌شود.

هدف اصلی برند سامسونگ از تاسیس شعبه ساخت گوشی در برزیل، عرضه محصول در بازار این کشور با قیمت مناسب است؛ زیرا هزینه بالای مالیات واردات کالا در برزیل باعث می‌شود که سامسونگ بخش مهمی از مشتریان خود را در این کشور از دست بدهد.

گوشی سامسونگ ساخت کره جنوبی

شاید تعجب کنید که چرا نام کره جنوبی را به عنوان کشور سازنده گوشی سامسونگ در آخر آورده‌ایم؛ در حالی که این کشور، تولیدکننده اصلی محصولات سامسونگ به شمار می‌رود.

نکته قابل ذکر این است که کلیه قطعات مورد نیاز برای ساخت گوشی در کارخانه‌های سامسونگ کره جنوبی ساخته می‌شوند؛ اما میزان مونتاژ گوشی در این کشور، بسیار کم بوده و بیشتر برای عرضه در بازار داخلی کشور است. احتمال وجود گوشی‌های سامسونگی که به طور کامل در کره ساخته شده‌اند، به خصوص در بازار ایران، بسیار نادر است.

در پاسخ به این سوال که گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است، باید گفت که هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که تمام شعبه‌های تولیدکننده موبایل سامسونگ در سراسر جهان، از قطعات اصل کره‌ای برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند؛ همچنین از نظر کیفیت ساخت و رعایت استانداردها کاملاً یکسان هستند.

لازم به ذکر است که همه گوشی‌های سامسونگ، پس از طی کردن مراحل مونتاژ، توسط کارشناسان کنترل کیفیت سامسونگ، بررسی می‌شوند؛ بنابراین امکان استفاده از قطعات غیراصل، برای هیچ کشوری وجود ندارد. در واقع تامین‌کننده قطعات اولیه سازنده گوشی سامسونگ ویتنام، هند، اندونزی، برزیل و سایر کشورها یکی است.

حال احتمالاً این پرسش مطرح شود که چرا به عنوان مثال قیمت گوشی‌های سامسونگ ساخت ویتنام، اندکی بالاتر از گوشی‌های مشابه ساخت هند است؟ در جواب باید گفت که برتری دادن یکی از این‌ها به دیگری، برای برخی فروشندگان، توجیه اقتصادی دارد.

گاهی اوقات شرایط حاکم بر بازار واردات کالا از یک کشور و برخی عوامل تجاری بر قیمت گوشی تاثیر می‌گذارند؛ اما به جرئت می‌توان گفت که این مسئله، هیچ ربطی به کیفیت محصول ندارد. برای خرید بهترین گوشی سامسونگ، بیشتر باید به اصالت کالا توجه کرد، تا محل ساخت آن.