شهر خبر

معاون رئیسی: حاضریم در مورد هواپیمای اوکراینی با ۴ کشور مذاکره کنیم /این اتفاق غیرعمدی بوده /هیچ انسان عاقلی هواپیمای خودش را در آسمانش ساقط نمی‌کند

معاون رئیسی: حاضریم در مورد هواپیمای اوکراینی با ۴ کشور مذاکره کنیم /این اتفاق غیرعمدی بوده /هیچ انسان عاقلی هواپیمای خودش را در آسمانش ساقط نمی‌کند

فارس نوشت: معاون حقوقی رئیس جمهور درباره پرونده شکایت ایران از آمریکا گفت: اسناد نقض معاهده مودت را تحویل دیوان دادیم و در حال بررسی موضوع هستند. شاید تا آخر سال ۱۴۰۳ این پرونده به نتیجه برسد البته باید در نظر داشت این مساله در دست ما نیست،

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد وضعیت پرونده‌های ایران در دادگاه‌های بین المللی گفت: در دیوان بین المللی دادگستری سه پرونده داریم؛ پرونده اول مربوط به تحریم می شود؛ در همین راستا ده جلد اسناد نقض معاهده مودت را که توسط آمریکایی ها انجام شده که تحویل دیوان دادیم و در حال بررسی موضوع هستند. شاید تا آخر سال ۱۴۰۳ این پرونده به نتیجه برسد البته باید در نظر داشت این مساله در دست ما نیست، و صرفا یک تخمین به حساب می‌آید.

ایران و آمریکا در آستانه توافق جدید همزمان با حضور رئیسی در نیویورک؟

عهدنامه مودت ایران و آمریکا پیش از انقلاب بین دو کشور امضا شده در این عهدنامه بندهایی وجود دارد که تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران نقض این بندها و عهدنامه نیز محسوب می‌شود.

دهقان درباره پرونده های دیگر هم افزود: پرونده دیگر ما شکایت از کانادا و راجع به نقض مصونیت ایران توسط کاناداست که در ابتدایِ راه آن هستیم، باید وکلایمان را مشخص کنیم و منتظر تقاضای دبیرخانه دیوان بین المللی دادگستری هستیم تا این پرونده به جریان بیفتد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: پرونده دیگر ما راجع به اقامه دعوای ۴ کشور اروپایی در مورد «هواپیمای اوکراینی» است، باید توجه داشت بیشترِ مسافرین این هواپیما اتباع جمهوری اسلامی ایران بودند و این پرونده عمدتا داخلی است ولی این کشورها شکایت کرده اند.

دهقان گفت: در حالی که ما بیشترین لطمه را از این اتفاق خوردیم آنها شکایت و تقاضای مذاکره کرده‌اند. ما هم اعلام آمادگی کردیم که حاضریم درمورد هواپیمای اوکراینی با این ۴ کشور مذاکره کنیم تا مشخص شود جمهوری اسلامی همه اقدامات لازم را انجام داده است صددرصد مشخص است این کار غیرعمدی بوده است هیچ انسان عاقلی هواپیمای خودش را در آسمانش ساقط نمی‌کند، که چه شود؟

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: بعد از ساقط شدن هواپیما کسانی که در این امر دخیل بودند محاکمه شدند و علیه شان حکم صادر شد، البته بعضی از این کشورها هم ذی نفع نیستند؛ از ما شکایت کرده اند در حالی که ربطی به آنها ندارد. نه اتباع آنها در این هواپیما بودند و نه منافع آنها به خطر افتاده است.

۲۷۲۲۰