شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#حوزه#کودک و نوجوان

انیمیشن ما ظرفیت رشد فراتر از ایران را دارد / چرخ صنعت این حوزه به گردش در می‌آید

انیمیشن ما ظرفیت رشد فراتر از ایران را دارد / چرخ صنعت این حوزه به گردش در می‌آید

مجید زین‌العابدین معتقد است جشنواره محرکی است برای این که هم مخاطب با فیلم‌ها آشنا شود و هم فیلم ساز بتواند نقاط قوت و ضعف تولیداتش را ارزیابی کند و براساس آن سینمای کودک و نوجوان رونق مضاعف بگیرد و با رونق آن قطعا چرخه این صنعت هم به گردش در می‌آید. 

کودکان نیاز به برنامه‌های مناسب سنشان دارند، اما این نیاز آنطور که انتظار می‌رود تامین نمی‌شود، چرا این ماجرا مطرح می‌شود؟ برای بررسی آن می‌توانیم نگاهی ساده به آمار تولید در حوزه کودک بیندازیم؛ سهم تولیدات آثار برای کودکان و نوجوانان در طول ده سال گذشته ۶۴ عدد بوده یعنی حدود یک چهاردهم کل تولیدات و مسئله جالب‌تر سهم کم انیمیشن در ایران است، اینکه در ده سال گذشته و از میان این ۶۴ اثر فقط ۱۵ اثر به انیمیشن تعلق دارد و از میان همین ۱۵ اثر هم ۹ عنوان برنده جوایز خارجی شدند و اکران خارجی نیز داشتند.

به تفکیک و در بررسی دقیق‌تر باید گفت در سال ۱۳۹۱ هفت اثر، ۱۳۹۲ دو اثر، ۱۳۹۳ پنج اثر، ۱۳۹۴ شش اثر، ۱۳۹۵ هشت اثر، ۱۳۹۶ هفت اثر، ۱۳۹۷ یازده اثر، ۱۳۹۸ نُه اثر، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تنها یک اثر مخصوص کودکان تولید شد، ۱۴۰۱ شش اثر و ۱۴۰۲ یک اثر تولید شده است.

این روزها سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان در حال برگزاری است، جشنواره‌ای که پیش‌از برگزاری کمی حاشیه داشت از تغییر چند روزه زمان برگزاری جشنواره تا تغییر مدیریت اما در نهایت برگزار شد.

انیمیشن ما ظرفیت رشد فراتر از ایران را دارد / چرخ صنعت این حوزه به گردش در می‌آید

به بهانه این ماجراها به گفت‌وگو با مجید زین‌العابدین، دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

خوشبختانه فیلم‌های انیمیشن سینمای ایران در چند سال گذشته همه پراقبال و پرمخاطب بودند حتی در اکران‌های خارج از ایران و بین المللی موفق ظاهر شدند و این نشان می‌دهد که صنعت انیمیشن ما ظرفیت رشد فراتر از ایران را دارد و در داخل کشور هم ذائقه، سلیقه و نیاز مخاطب را می‌شناسد و براساس آن می‌تواند تولید کند.

ببینید، صنعت انیمیشن ما رو به گسترش و رو به جلو است. حتما الان در نقطه آرمانی قرار ندارد اما به سمت نقطه مطلوب در حال حرکت است. حالا هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی عزم جدی وجود دارد که بنیاد ملی انیمیشن راه بیفتد برای آن که حمایت وسیع‌تری ازحوزه انیمیشن بشود و این را هم می‌دانم نهادهای مختلف دیگری در امر تولیدات کودک و نوجوان فعال هستند، تمرکز و حمایت جدی درحوزه تولید انیمیشن دارند و قطعا برنامه‌ها برای کم کردن این خلا در نظر گرفته شده است.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از ۴ سال تعطیلی و وقفه امسال در کمتر از دوماه ساماندهی شد و از این جهت یک کار شبانه‌روزی و جهادی در ستاد جشنواره، میان ما و دوستانمان در اصفهان شکل گرفت. خوشبختانه امروز که جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود، شورونشاط زیادی درخانواده‌ها و بچه‌های اصفهانی و فیلم سازان شکل گرفته است.
مهمانان خارجی هم که در جشنواره حضور دارند از کیفیت فیلم‌های جشنواره در بخش بین‌الملل و ملی؛ اعم از کوتاه و بلند بسیار رضایتمندی داشتند و به‌ عنوان داوران حرفه‌ای که دعوت ما را از کشورهای مختلف و صاحب‌نام دنیا پذیرفتند، نسبت به روند برگزاری جشنواره ابراز امیدواری می‌کردند و از کیفیت فیلم‌ها راضی بودند.

ما در تولیدات جشنواره که نقشی نداشتیم و فقط پذیرای آثار برتر بودیم. جشنواره محل بروز توانایی هنرمندان و فیلم سازان کودک و نوجوان است و ما این عرصه را برایشان فراهم کردیم. طبیعتا این نظر مخاطب است که کیفیت فیلم‌ها را می‌سنجد و به آن اقبال نشان می‌دهد و طبیعتا اقبال مخاطب به فیلم‌هاست که پس از جشنواره می‌تواند حوزه اقتصاد سینمای کودک و اکران را پررونق کند. به‌نظرم جشنواره محرکی است برای این که هم مخاطب با فیلم‌ها آشنا شود و هم فیلم ساز بتواند نقاط قوت و ضعف تولیداتش را ارزیابی کند و براساس آن سینمای کودک و نوجوان رونق مضاعف بگیرد و با رونق آن قطعا چرخه این صنعت هم به گردش در می‌آید.

۲۴۵۲۴۵